Zijn er kinderboeken over het ontstaat van de aarde die niet over god gaan?

Ons wordt regelmatig aangeraden om een kinderbijbel aan te schaffen. Aangezien we niet in een god geloven en ze hierover op school al genoeg verteld krijgen willen we onze kinderen (4 en 6 jaar oud) eigenlijk juist eens wat anders aanbieden. Gewoon een aantrekkelijk, handig prentenboekje ofzo wat we kunnen pakken op het moment dat ze vragen hebben.

Ik bedoel dus zoiets als dit: http://www.liacs.nl/~haring/kaasendeevolutietheorie/
Maar dit is vanaf 11 jaar, dus daar zijn onze kinderen nog niet aan toe.

Tot nu toe kom ik in de bibliotheek nog niet verder dan een boek over dinosaurussen (waarvan het - inmiddels uitgestorven - bestaan op school wordt ontkend). Eigenlijk ben ik op zoek naar een modern prentenboek of eenvoudig leesboekje waarin de ontwikkeling van de wereld sinds 4,5 miljard jaar terug tot nu ongeveer wordt beschreven.

Is er iemand die me een boekje kan aanraden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, die boeken zijn niet te vinden. Vier en zes jaar is nog te jong om het te kunnen begrijpen. Er is een uitgave die wordt aanbevolen vanaf 8 jaar: Het begin van alles : de oerknal en wat erna kwam in 11 pop-up platen / door Neal Layton ; pop-ups door Corina Fletcher. Amsterdam, Asterisk*, 2006. ISBN 90-274-3444-1 Pop-upboek waarin aan de hand van grappige, beweegbare tekeningen in kleur en weinig tekst uitleg wordt gegeven van het ontstaan van het heelal en het leven op aarde. Vanaf ca. 8 tot 12 jaar. Vert. van: The story of everything. - London : Hodder Children's Books, cop. 2006

Bronnen:
Centraal Bestand Kinderboeken

Planeet Aarde van Barbra Bredford is uitermate geschikt voor alle leeftijden. Het is een vrij nieuw boek vol met zeer duidelijke tekeningen. Een absolute aanrader voor zowel kleuter als oudere. er is grote vraag naar dit boek dus is vaak uitverkocht.reserveer het dus ruim tevoren als u dit kado wilt geven.

Er zijn jeugdboeken over Darwin en zijn theorieën. Hier een selectie: Bas Haring – Kaas en de evolutietheorie (Houtekiet) (12+) Paul de Moor – Zo moet het gaan als er iemand is: ook over Charles Darwin (Afijn) (11+) Steve Parker – Charles Darwin en de evolutie (Casterman) (11+) Peter Sis – De boom van het leven: afbeeldingen uit het leven van Charles Darwin natuurkenner, geoloog & geleerde (Lannoo/Biblion) (12+) Clint Twist – Charles Darwin: de evolutie op het spoor (Ars Scribendi) (13+) In Tjibbe Tjabbes wereldreis van Harm de Jonge maakt de hoofdpersoon Tjabbes een vergelijkbare wereldreis. Hij schrijft daarover in in ´Het Handtboeck Uijtsonderlijcke Beesten van het Aertrijck´. In Een heel kleine geschiedenis van bijna alles van Bill Bryson staat beknopte informatie over Darwin. Arend van Dam noemt Darwin in zijn boek In een land hier ver vandaan… (in ´Dove schildpadden en vreemde vinken´, pag 119-120). In Geheim onder mijn huid een science fictionboek van Janet McNaughton komt de leer van Darwin ter sprake. Voor jonge kinderen is er het prentenboek Rare apen van Tony Ross en Jeanne Willis, waarin op een originele manier over de evolutietheorie wordt verteld. Op de website rond het Darwin-jaar staat uitgebreide informatie over zijn leven, maar ook over de evolutietheorie. Misschien hebben je kinderen wat aan dit soort boeken, geheel zonder geloof/god maar gebaseerd op evolutie.

Bronnen:
kinderboeken.blog.nl

Er zijn veel boeken (animatie) en dvd's (tekenfilm) van de serie: Er was eens...de mens. Over het ontstaan van de mensheid, het lichaam ect.. Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar zeker de moeite waard om eens te kijken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100