Zijn er kinderboeken over het ontstaat van de aarde die niet over god gaan?

Ons wordt regelmatig aangeraden om een kinderbijbel aan te schaffen. Aangezien we niet in een god geloven en ze hierover op school al genoeg verteld krijgen willen we onze kinderen (4 en 6 jaar oud) eigenlijk juist eens wat anders aanbieden. Gewoon een aantrekkelijk, handig prentenboekje ofzo wat we kunnen pakken op het moment dat ze vragen hebben.

Ik bedoel dus zoiets als dit: http://www.liacs.nl/~haring/kaasendeevolutietheorie/
Maar dit is vanaf 11 jaar, dus daar zijn onze kinderen nog niet aan toe.

Tot nu toe kom ik in de bibliotheek nog niet verder dan een boek over dinosaurussen (waarvan het - inmiddels uitgestorven - bestaan op school wordt ontkend). Eigenlijk ben ik op zoek naar een modern prentenboek of eenvoudig leesboekje waarin de ontwikkeling van de wereld sinds 4,5 miljard jaar terug tot nu ongeveer wordt beschreven.

Is er iemand die me een boekje kan aanraden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je realiseert je wel,dat dat op den duur botsingen gaat opleveren op die heelijk christelijke school, waar je kinderen op gaan, neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat begrijp ik ja, maar dat is geen reden om de kinderen alleen maar de christelijke mening aan te bieden. op school weet men van het feit dat wij in geen enkele god geloven dus dat kan nauwelijks een verrassing zijn. vind het wel prettig om, als de vragen komen, een alternatief te kunnen bieden.

Het beste antwoord

Nee, die boeken zijn niet te vinden. Vier en zes jaar is nog te jong om het te kunnen begrijpen. Er is een uitgave die wordt aanbevolen vanaf 8 jaar:
Het begin van alles : de oerknal en wat erna kwam in 11 pop-up platen / door Neal Layton ; pop-ups door Corina Fletcher. Amsterdam, Asterisk*, 2006.
ISBN 90-274-3444-1
Pop-upboek waarin aan de hand van grappige, beweegbare tekeningen in kleur en weinig tekst uitleg wordt gegeven van het ontstaan van het heelal en het leven op aarde. Vanaf ca. 8 tot 12 jaar.
Vert. van: The story of everything. - London : Hodder Children's Books, cop. 2006
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ superantwoord! heb via het inkijkexemplaar op bol.com gezien hoe het er ongeveer uitziet! http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/begin-van-alles/1001004002903440/index.html#product_images onze oudste is bijna 7 en erg nieuwsgierig dus dat zal te begrijpen zijn. bedankt Amadea! hopelijk is deze nog ergens te krijgen.
Amadea
13 jaar geleden
Of anders lenen via de openbare bibliotheek. Maar er is dan wel kans dat er pop-ups in het boek beschadigd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevonden bij de Slegte; een superleuk en duidelijk boekje.
Bedankt voor de tip!

Andere antwoorden (3)

Planeet Aarde van Barbra Bredford is uitermate geschikt voor alle leeftijden. Het is een vrij nieuw boek vol met zeer duidelijke tekeningen. Een absolute aanrader voor zowel kleuter als oudere. er is grote vraag naar dit boek dus is vaak uitverkocht.reserveer het dus ruim tevoren als u dit kado wilt geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ bedankt voor je antwoord. voor andere geinteresseerden: dit is de link van bol.com: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/planeet-aarde/1001004007147737/index.html#product_description het enige nadeel is dat er niets in staat over het ontstaan en ontwikkeling van de aarde en dat het alleen gaat over de aarde van nu. tenminste, dat haal ik uit de beschrijving, klopt dat?
Amadea
13 jaar geleden
Hier is wat Biblion schrijft over het boek van Barbra (Bradford) Taylor: In een inleiding over de aarde nemen we een kijkje binnen in de aarde en zien we wat zijn positie is in de ruimte. Daarna wordt aandacht besteed aan ondermeer aardbevingen, gebergten, rivieren en kusten, de atmosfeer, grasland, natuurlijke rijkdommen, klimaatveranderingen en de zorg voor de aarde. Dit gebeurt in hoofdstukken ter grootte van een dubbele pagina, waarin thema's aan de hand van mooie kleurenfoto’s en -illustraties in korte begeleidende teksten worden besproken. Door de speelse kleurrijke lay-out, met ook veel kaders, oogt het boek vrolijk. Soms moet het boek een kwartslag worden gedraaid, waardoor bv. een booreiland mooi in beeld is gebracht. De vrij korte teksten zijn soms wel pittig voor de doelgroep. Langs de paginaranden wordt steeds in een regel een lastig begrip uitgelegd en een internetlink gegeven. Leuke weetjes zijn toegevoegd. Een educatief boek, met goede en boeiende informatie over onze aarde. Voorzien van een woordenlijst, register en verwijzingen naar enige musea in België. Vanaf ca.10 jaar.
Er zijn jeugdboeken over Darwin en zijn theorieën. Hier een selectie:

Bas Haring – Kaas en de evolutietheorie (Houtekiet) (12+)
Paul de Moor – Zo moet het gaan als er iemand is: ook over Charles Darwin (Afijn) (11+)
Steve Parker – Charles Darwin en de evolutie (Casterman) (11+)
Peter Sis – De boom van het leven: afbeeldingen uit het leven van Charles Darwin natuurkenner, geoloog & geleerde (Lannoo/Biblion) (12+)
Clint Twist – Charles Darwin: de evolutie op het spoor (Ars Scribendi) (13+)

In Tjibbe Tjabbes wereldreis van Harm de Jonge maakt de hoofdpersoon Tjabbes een vergelijkbare wereldreis. Hij schrijft daarover in in ´Het Handtboeck Uijtsonderlijcke Beesten van het Aertrijck´. In Een heel kleine geschiedenis van bijna alles van Bill Bryson staat beknopte informatie over Darwin. Arend van Dam noemt Darwin in zijn boek In een land hier ver vandaan… (in ´Dove schildpadden en vreemde vinken´, pag 119-120). In Geheim onder mijn huid een science fictionboek van Janet McNaughton komt de leer van Darwin ter sprake.
Voor jonge kinderen is er het prentenboek Rare apen van Tony Ross en Jeanne Willis, waarin op een originele manier over de evolutietheorie wordt verteld.

Op de website rond het Darwin-jaar staat uitgebreide informatie over zijn leven, maar ook over de evolutietheorie.

Misschien hebben je kinderen wat aan dit soort boeken, geheel zonder geloof/god maar gebaseerd op evolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, ik had er ook al wel een paar van gevonden, maar aangezien onze kinderen pas 4 en 6 zijn is dit denk ik nog te veel van het goede. evengoed bedankt voor de moeite!
Er zijn veel boeken (animatie) en dvd's (tekenfilm) van de serie: Er was eens...de mens. Over het ontstaan van de mensheid, het lichaam ect.. Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar zeker de moeite waard om eens te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ oh ja, die serie keek ik zelf ook altijd :) hij is denk ik behoorlijk oud, maar goed, wel leerzaam inderdaad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat wel. Maar op dit moment verkopen ze de dvd's in elk geval nog bij bol.com voor de boeken zou je even moeten kijken bij tweedehands misschien (ook bol.com of de slegte)