Wat is er meer christelijk in het christelijk onderwijs dan in het openbaar onderwijs? Ook andersom?

Taal is taal, rekenen is rekenen, aardrijkskunde is aardrijkskunde, enz.enz. Daar hoef je niet voor naar een christelijke school te gaan. En op de openbare school hadden we ook catechisatie.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik dacht altijd dat het enige verschil de dagopening en –sluitingen en natuurlijk het godsdienstonderwijs zelf was. Inmiddels weten we dat er op bepaalde christelijke scholen (zoals de onze) een christelijk sausje wordt gegooid over alles. Je hebt gelijk: taal is taal, rekenen is rekenen, aardrijkskunde is aardrijkskunde. Maar op onze christelijke (gereformeerde) school (basisschool) heeft alleen maar leermethoden (boeken en schriften e.d.) die speciaal zijn ontwikkeld voor christelijk onderwijs. Dat gaat vrij ver: in een verhaal over een kind dat gaat eten of slapen zal altijd staan dat ze ervoor en erna bidden. Er is naast godsdienst veel aandacht voor bijbelse geschiedenis, ipv de echte geschiedenis. Zaken die verplicht zijn worden wel behandeld, maar er wordt bij vermeld dat het niet strookt met de christelijke zienswijze, maar dat het belangrijk is om er kennis van te nemen. Verwijzingen naar evolutie, dinosaurussen, activiteiten op zondag (behalve naar de kerk gaan) komen niet in de leerboeken van deze school voor. Ook de liedjes die de kleuters zingen zijn anders. Vrijwel allemaal religieus in ons geval. Soms komen ze thuis met een liedje en dan denk je: he leuk, eindelijk een liedje over de bloemetjes of de vogeltjes. Dat duurt dan 2 regels en dan zit er al weer iets in: dat heeft god gemaakt ofzo. Verder zit het nog in wat kleine dingen: een kind dat in de vakantie jarig is mag niet voor de vakantie trakteren, de kerstviering (zelfs voor kleuters) is weinig feestelijk (enkel psalmen en kerkliederen). Eigenlijk is alles, elke activiteit, elk boek, doortrokken van een christelijk sausje. Soms erg subtiel, maar altijd aanwezig. Het gaat dus veel verder dan wij vooraf hadden ingeschat.

Bronnen:
Eigen ervaring

Bij het christelijk onderwijs wordt in de regel meer gedaan aan (christelijk) godsdienstonderwijs, staat er bijv. met Pasen geen paashaas en met de Kerst geen kerstman centraal. Er wordt uit de Bijbel gelezen, gebeden en christelijke (kinder)liederen gezongen. Overigens is dit per christelijke school wel heel verschillend. Sommige scholen zijn alleen nog in naam christelijk en verschillen niet veel meer van een openbare school, terwijl er ook christelijke scholen zijn die hier veel aandacht aan besteden.

Het verschil zit (officieel) in het godsdienstonderwijs. Op een katholieke school krijg je katholiek godsdienstonderwijs, op een pkn school meer pkn-georienteerd. Op een islamitische school zal dit onderwijs meer op de islam gericht zijn. Op een openbare school wordt soms wel aan 'godsdienstleer' gedaan, maar dat zal als het goed is meer verkennen van alle godsdiensten zijn, dan dat er één specifieke godsdienst wordt uitgepikt. http://www.voo.nl/page/Openbaar_Onderwijs/Wat_is_openbaar_onderwijs: "In het openbaar onderwijs leren kinderen van elkaar, door het actief verkennen van hun culturele, levensbeschouwelijke en economische achtergronden." In de praktijk komen alle scholen steeds dichter bij elkaar volgens mij. De pkn-school in amsterdam ontkomt niet aan aandacht voor het suikerfeest, de openbare school in limburg zal gewoon carnaval vieren, en kerst.

Bronnen:
http://www.voo.nl/page/Openbaar_Onderwijs/...

Zelf kom ik van een christelijke school. Hier hadden we altijd een christelijke dagopening. Op de basisschool zongen we ook altijd christelijke liederen. Ook zal er op de christelijke scholen meer aandacht besteed worden aan de christelijke feestdagen.

Het hangt ook van de soort overtuiging af - ik ken zogeheten 'Evangelisch Bijbelgetrouwe' middelbare scholen waar uitsluitend het scheppingsverhaal telt binnen bijvoorbeeld biologie. En daar beginnen ze elke week met een soort zangdienst en dergelijke.

God heeft op school niets te zoeken. Er zijn uitstekende confessionele scholen, maar ook heel griezelige. Kinderen moeten worden beschermd tegen gevaarlijke lariekoek. Dat vrouwen minderwaardige wezens zijn bijvoorbeeld. Dat homoseksualiteit een enge zieke is, dat het negroïde ras laag ontwikkeld is, dat de Holocaust een verzinsel is en deze rechtspraak niet de onze is. Nu zijn er scholen waar kinderen zulke dingen leren. Het ministerie van onderwijs weet het, de onderwijsinspectie weet het en niemand grijpt in. Een school waar kinderen hun hoofddoekjes, keppeltjes en Bijbels bij de kapstok achterlaten en waar ze in de pauze samen hun koshere, halal, ecologische of hagelslagboterhammetjes eten, waar ze samen zwemmen en gymnastieken, wat is daar in godsnaam op tegen? Een school waar mensen van alle gezindten werken, die kinderen leren welke opvattingen en geloofsrichtingen er zoal in de wereld bestaan - wat een walhalla zou dat zijn, zo’n school. God, mocht Hij bestaan, heeft alle kindertjes even lief en heeft hen uitgerust met een verstand en een vrije wil. Het is aan ons om ze dat verstand te laten ontwikkelen, zodat ze zelf kunnen kiezen. aleid truijens.

Het enige verschil dat ik merkte is dat we een dag opening stukje hadden met een verhaaltje erin met een christelijke boodschap.. en op kerst word er miss een beetje verteld of jesus tijdens de kerst viering, voorderest geen verschil

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100