Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is er meer christelijk in het christelijk onderwijs dan in het openbaar onderwijs? Ook andersom?

Taal is taal, rekenen is rekenen, aardrijkskunde is aardrijkskunde, enz.enz. Daar hoef je niet voor naar een christelijke school te gaan. En op de openbare school hadden we ook catechisatie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Catechisatie op een openbare school? Bedoel je niet godsdienstonderwijs? Catechisatie is de voorbereiding op officiële belijdenis, waarmee je wordt klaargestoomd als volwaardig lid van de (protestantse) kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik. Maar het werd, toen ik op de openbare lagere school zat, ook wel catechisatie genoemd. Sommigen noemden het voor de grap kattebak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer: het gaat hier erg veel om uiterlijk vertoon van christelijk onderwijs, en weinig over inhoud. Je zou eens kunnen beginnen bij de vraag hoe christelijk onderwijs is ontstaan en wat we daar nog van terugzien. Het gaat niet over gereformeerde, hervormde of wat dan ook voor christelijke scholen, maar over bestaansrecht en -oorzaak. Het is dan flauw om dingen te noemen als christelijke aardrijkskunde of christelijk rekenen. Amsterdam ligt waar het ligt en 1 + 1 = 2.
Wat ik interessanter vind in alle reacties is dat heel veel ouders zich weinig meer afvragen waarom ze hun kind naar een 'christelijke' school sturen. Veel antwoorden komen niet verder dan 'staat goed bekend' of 'ik heb er vroeger zelf ook opgezeten'. Je wilt als ouder toch wéten wat je je kind mee wilt geven behalve de topografie van Nederland of het leren van goede rekenstrategieën? Onderwijs is toch meer dan 'leren', het heeft toch ook te maken met opvoeden in de lijn zoals je dat zèlf wilt? En als dat je niets interesseert, waarom zou je dan voor een 'christelijke' school kiezen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik dacht altijd dat het enige verschil de dagopening en –sluitingen en natuurlijk het godsdienstonderwijs zelf was. Inmiddels weten we dat er op bepaalde christelijke scholen (zoals de onze) een christelijk sausje wordt gegooid over alles. Je hebt gelijk: taal is taal, rekenen is rekenen, aardrijkskunde is aardrijkskunde.

Maar op onze christelijke (gereformeerde) school (basisschool) heeft alleen maar leermethoden (boeken en schriften e.d.) die speciaal zijn ontwikkeld voor christelijk onderwijs. Dat gaat vrij ver: in een verhaal over een kind dat gaat eten of slapen zal altijd staan dat ze ervoor en erna bidden. Er is naast godsdienst veel aandacht voor bijbelse geschiedenis, ipv de echte geschiedenis. Zaken die verplicht zijn worden wel behandeld, maar er wordt bij vermeld dat het niet strookt met de christelijke zienswijze, maar dat het belangrijk is om er kennis van te nemen. Verwijzingen naar evolutie, dinosaurussen, activiteiten op zondag (behalve naar de kerk gaan) komen niet in de leerboeken van deze school voor.
Ook de liedjes die de kleuters zingen zijn anders. Vrijwel allemaal religieus in ons geval. Soms komen ze thuis met een liedje en dan denk je: he leuk, eindelijk een liedje over de bloemetjes of de vogeltjes. Dat duurt dan 2 regels en dan zit er al weer iets in: dat heeft god gemaakt ofzo.

Verder zit het nog in wat kleine dingen: een kind dat in de vakantie jarig is mag niet voor de vakantie trakteren, de kerstviering (zelfs voor kleuters) is weinig feestelijk (enkel psalmen en kerkliederen). Eigenlijk is alles, elke activiteit, elk boek, doortrokken van een christelijk sausje. Soms erg subtiel, maar altijd aanwezig.

Het gaat dus veel verder dan wij vooraf hadden ingeschat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had vroeger als kind een vriend uit Rooms Katholieke ouders. Hij zal op een katholieke school. Ik heb toen eens in een geschiedenisboekje gekeken. Er stond in, dat Troelstra, niet terecht overigens, pleitte voor een republiek. Het geschiedenisboekje gaf al een opvatting aan, dus tegen de republiek. Een school in de jaren 60.
Verder, zat jij op een synodaal gereformeerde, een vrijgemaakt gereformeerde, een christelijk gereformeerde school of op een school van een nog andere gereformeerde richting? Wanneer was dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oops, ik ben niet duidelijk in mijn antwoord. ik heb zelf op een katholieke basisschool (vrij gematigd) gezeten en daarna in de jaren 90 op een christelijke scholengemeenschap. de school waar ik het hierboven over heb is de school waar onze 2 kinderen nu (anno 2011!) zitten. het is een gereformeerde school die in onze regio (alblasserwaard) als gematigd wordt gezien, maar volgens mij zijn slechts de reformatorische scholen zwaarder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft op school niets te zoeken. Er zijn uitstekende confessionele scholen, maar ook heel griezelige. Kinderen moeten worden beschermd tegen gevaarlijke lariekoek. Dat vrouwen minderwaardige wezens zijn bijvoorbeeld. Dat homoseksualiteit een enge zieke is, dat het negroïde ras laag ontwikkeld is, dat de Holocaust een verzinsel is en deze rechtspraak niet de onze is. Nu zijn er scholen waar kinderen zulke dingen leren. Het ministerie van onderwijs weet het, de onderwijsinspectie weet het en niemand grijpt in. Een school waar kinderen hun hoofddoekjes, keppeltjes en Bijbels bij de kapstok achterlaten en waar ze in de pauze samen hun koshere, halal, ecologische of hagelslagboterhammetjes eten, waar ze samen zwemmen en gymnastieken, wat is daar in godsnaam op tegen? Een school waar mensen van alle gezindten werken, die kinderen leren welke opvattingen en geloofsrichtingen er zoal in de wereld bestaan - wat een walhalla zou dat zijn, zo’n school. God, mocht Hij bestaan, heeft alle kindertjes even lief en heeft hen uitgerust met een verstand en een vrije wil. Het is aan ons om ze dat verstand te laten ontwikkelen, zodat ze zelf kunnen kiezen. aleid truijens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@moolkeesje: als je dit nou als antwoord had neergezet ipv een reactie had ik je een plusje gegeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
done
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf steeds op openbare c.q. neutrale scholen gezeten. Het valt mij b.v. wel op, dat bij de E.O. in de quiz van Bert van Leeuwen ook vragen worden gesteld over op zondag gespeelde sportwedstrijden. Dat geldt ook voor het programma Knevel en Van den Brink. Kennelijk is er toch wat gaande in de orthodox christelijke hoek.

Andere antwoorden (6)

Bij het christelijk onderwijs wordt in de regel meer gedaan aan (christelijk) godsdienstonderwijs, staat er bijv. met Pasen geen paashaas en met de Kerst geen kerstman centraal. Er wordt uit de Bijbel gelezen, gebeden en christelijke (kinder)liederen gezongen.

Overigens is dit per christelijke school wel heel verschillend. Sommige scholen zijn alleen nog in naam christelijk en verschillen niet veel meer van een openbare school, terwijl er ook christelijke scholen zijn die hier veel aandacht aan besteden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil zit (officieel) in het godsdienstonderwijs. Op een katholieke school krijg je katholiek godsdienstonderwijs, op een pkn school meer pkn-georienteerd. Op een islamitische school zal dit onderwijs meer op de islam gericht zijn.

Op een openbare school wordt soms wel aan 'godsdienstleer' gedaan, maar dat zal als het goed is meer verkennen van alle godsdiensten zijn, dan dat er één specifieke godsdienst wordt uitgepikt.

http://www.voo.nl/page/Openbaar_Onderwijs/Wat_is_openbaar_onderwijs: "In het openbaar onderwijs leren kinderen van elkaar, door het actief verkennen van hun culturele, levensbeschouwelijke en economische achtergronden."

In de praktijk komen alle scholen steeds dichter bij elkaar volgens mij. De pkn-school in amsterdam ontkomt niet aan aandacht voor het suikerfeest, de openbare school in limburg zal gewoon carnaval vieren, en kerst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar staat PKN voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Protestantse Kerk in Nederland^^
Zelf kom ik van een christelijke school. Hier hadden we altijd een christelijke dagopening. Op de basisschool zongen we ook altijd christelijke liederen.
Ook zal er op de christelijke scholen meer aandacht besteed worden aan de christelijke feestdagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt ook van de soort overtuiging af - ik ken zogeheten 'Evangelisch Bijbelgetrouwe' middelbare scholen waar uitsluitend het scheppingsverhaal telt binnen bijvoorbeeld biologie.
En daar beginnen ze elke week met een soort zangdienst en dergelijke.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh - kan dat? Hoort de evolutie niet tot het verplichte examenpakket biologie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cryo: het wordt gebracht als een theorie die veel aanhangers kent, maar niet strookt met de bijbel. eigenlijk zeggen ze: wij geloven dat de wereld gemaakt is in 6 dagen en een paar duizend jaar oud is, maar er zijn ook mensen die geloven dat de wereld uit niets ontstaan is en al miljarden jaren oud is. Deze mensen geloven ook dat we van de apen afstammen.
wij kennen echter de echte waarheid, want die is opgetekend in de bijbel. dit is zo ongeveer zoals het op mijn oude school in Gorinchem (anno 1992) is verteld. wat ze dus blijkbaar niet weten is dat we niet afstammen van de apen, maar dat we een gemeenschappelijke voorouder hebben.
Cryofiel
14 jaar geleden
Blijft de vraag: hoort evolutie niet tot het verplichte eindexamenpakket, en heeft de school dus niet automatisch de plicht de werkelijke evolutie te onderwijzen?
God heeft op school niets te zoeken. Er zijn uitstekende confessionele scholen, maar ook heel griezelige. Kinderen moeten worden beschermd tegen gevaarlijke lariekoek. Dat vrouwen minderwaardige wezens zijn bijvoorbeeld. Dat homoseksualiteit een enge zieke is, dat het negroïde ras laag ontwikkeld is, dat de Holocaust een verzinsel is en deze rechtspraak niet de onze is. Nu zijn er scholen waar kinderen zulke dingen leren. Het ministerie van onderwijs weet het, de onderwijsinspectie weet het en niemand grijpt in.

Een school waar kinderen hun hoofddoekjes, keppeltjes en Bijbels bij de kapstok achterlaten en waar ze in de pauze samen hun koshere, halal, ecologische of hagelslagboterhammetjes eten, waar ze samen zwemmen en gymnastieken, wat is daar in godsnaam op tegen? Een school waar mensen van alle gezindten werken, die kinderen leren welke opvattingen en geloofsrichtingen er zoal in de wereld bestaan - wat een walhalla zou dat zijn, zo’n school.

God, mocht Hij bestaan, heeft alle kindertjes even lief en heeft hen uitgerust met een verstand en een vrije wil. Het is aan ons om ze dat verstand te laten ontwikkelen, zodat ze zelf kunnen kiezen.

aleid truijens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het openbaar onderwijs gaven of geven ze ook godsdienstonderwijs. Daarin wordt of werd uitleg gegeven over verschillende wereldgodsdiensten, zoals christendom, islam, jodendom, hindoeïsme, boeddhisme, confucianisme, taoisme, enz. Je zou het kunnen beschouwen als een onderdeel van maatschappijleer, maar het was wel een apart vak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wat mevr. Truijens hier bedoelt, dat het op dergelijke scholen pure indoctrinatie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, we ondervinden het aan den lijve +
Het enige verschil dat ik merkte is dat we een dag opening stukje hadden met een verhaaltje erin met een christelijke boodschap.. en op kerst word er miss een beetje verteld of jesus tijdens de kerst viering, voorderest geen verschil
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing