Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je bij een werkstuk pas de pagina's beginnen te nummeren ná de inhoudsopgave?

Ik ben momenteel bezig met mijn werkstuk en moet de pagina's nummeren. Ik heb in het begin de stukken 'inleiding', 'voorwoord', en 'inhoudsopgave', en dan begin ik met mijn echte werkstuk. Vanaf wanneer moet ik beginnen met pagina's nummeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
40.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als ik het werkstuk moest maken zou ik het zo doen:

- voorblad (geen nummer, wel meetellen)
- voorwoord (geen nummer, wel meetellen)
- inhoudsopgave (pagina 3, wel een nummer dus)
- Inleiding (direct na de inhoudsopgave; niet ervoor, de inleiding is namelijk onderdeel van de inhoud van je werkstuk).

De rest nummer je natuurlijk ook gewoon door. Kijk maar eens naar een boek, daar gebeurt het precies zo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter aanvulling nog even de volgorde van zaken in een werkstuk (wil je echt een voorwoord?). Zie de link voor de bronvermelding, het hele artikel is daar te lezen:

De volgorde van de onderdelen van een werkstuk is als volgt:

(Voorwoord)
Inhoudsopgave
Tekst (inleiding, eerste hoofdstuk, et cetera)
Noten
Bibliografie
(Bijlagen)


Voorwoord
Een voorwoord of woord vooraf wordt in werkstukken meestal achterwege gelaten. De belangrijkste functies van het voorwoord zijn het bedanken van mensen die hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de tekst en een algemene aanduiding van het doel en het beoogde lezerspubliek geven. Bij kortere teksten kan ook de inhoudsopgave achterwege worden gelaten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Naar aanleiding van het antwoord van Amadea nog een aanvulling. Ze stelt dat een inhoudsopgave niet genummerd mag zijn. Daarover zijn de meningen verdeeld. In de tweede link kun je de inhoudsopgave van een aantal boeken bekijken waarbij de inhoudsopgave wel is genummerd. Je bent er op zich vrij in, aangezien beide situaties voorkomen. In ieder geval moet de inhoudsopgave, of je er nu een paginanummer onder zet of niet, gewoon worden meegeteld in de paginanummering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou natuurlijk de voorkant mee kunnen tellen, dan begint de inleiding met blz. 2.
Maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beschouw het titelblad als pagina 1. De inhoudsop­gave telt wel mee in de nummering, maar er mag geen paginanummering onder aan de pagina staan. De paginanummers zijn pas zichtbaar vanaf de in­leiding.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Ik begin altijd met nummeren bij de inhoudsopgave.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding