Hoeveel kost onderwijs per student de overheid?

Hoeveel kost het de overheid per jaar in euro's om iemand van de basisschool, middelbare school (evt per onderwijsniveau VMBO TL, HAVO, VWO) en MBO, HBO en WO op te leiden? Ik ben benieuwd of deze gegegevens gespecificeerd aanwezig zijn omdat mensen vaak nog na hun MBO naar het HBO gaan of vanuit hun HBO naar hun WO master gaan.

Toegevoegd na 1 dag:
En wat zijn de kosten voor de basis- en middelbarescholen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

De meeste studenten hebben een les ruimte nodig.
Huurprijs is 200 euro per vierkante meter per jaar. 30 studenten in een klas van 60 m² dus 2 m² per student per jaar aan klaslokaal/auditorium nodig.

Studenten krijgen maximaal ca 4 uur college per dag...1 docent voor 200 of meer studenten en 4 uur werkcollege, 1 docent per 20 studenten.
Practicum begeleiding is te vergelijken in benodigde docenten met werk college.
Dus halftime 1 docent per 20 studenten: 40000 euro per /20 is 2000 per student.
Hoorcollege dus slechts 200 per student.

Totaal directe kosten voor de overheid aan ruimte en lessen: 2600 euro.
Opslag indirect 10% (bij efficient organiseren is dat normaal) dus 260 euro.

Examens nakijken (10 per jaar gemiddeld) ca 400 euro per student.

Praktica en dergelijke middelen...begeleiding is al berekend: Hangt sterk van studie af...van 0 (rechten) tot iets van 1500 voor ingewikkelde studies met veel praktica en veel hulpmiddelen per student.

kosten per student: totaal 3260 tot 4760 euro per jaar per student.
De rest van de kosten die Plasterk meerekent voor de student zijn onderzoekskosten die niets meer met opleiden van de studenten te maken hebben.
(Is wel ruwweg 50% van de uitgaven van de universiteiten)

O ja , dit is een ruwe schatting...heb anderen al (op de opinie pagina van de volkskrant) met lagere bedragen zien komen. Ca 3000 per student per jaar dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergelijkbaar kun je ook rekenen voor andere scholen, Maar basis scholen en VO krijgen gewoon een "lumpsum" per leerling waarvoor ze alles moeten doen.

Toegevoegd na 21 uur:
Toevoeging mbt uitbreiding van je vraag:
basis en middelbaar onderwijs:
Zie bronnen. Is een folder van de berekening bij voor basisonderwijs.
Tevens een artikel uit de staatscourant over de wetswijziging die ook lumpsum bekostiging voor het voorgezet onderwijs regelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens Plasterk in 2009, is de rijksbijdrage per student zo'n 6000 euro per jaar.

http://www.advalvas.vu.nl/nieuws/510-wat-kost-een-student.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Uit het stuk wordt eigenlijk niet helemaal duidelijk of dat per jaar is, ik neem dat gemakshalve aan, aangezien in dit soort zaken meestal in bedragen per jaar wordt gerekend. Het zou dus ook de totale rijksbijdrage kunnen zijn, maar dat lijkt me sterk.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plasterk kan niet rekenen....
Ik heb ergens gehoord dat als je op de basis zit 3000 euro per jaar