Ik heb een vmbo-t diploma en heb 1 jaar havo gedaan. Wat is een alternatief?

Ik ben 16 jaar oud en heb mijn vmbo-t examen zo afgerond datbik zonder overleg door mocht stromen naar de havo. Aan het begin van dit jaar kreeg ik last van faalangst en depressie, en heb hierdoor dus 3 maanden thuis gezeten. Ik ben inmiddels weer stappen aan het maken om naar school te gaan, maar merk dat ik eigenlijk wel een beetje klaar ben met school. Ook aangezien ik een belangrijk deel van het jaar heb gemist en niet weet of ik dit jaar wel ga halen. Anders zou ik in een klas zitten met kinderen die 2 jaar jonger dan mij zijn. Maar, om het maar even bij de vraag te houden: Zijn er in mijn situatie alternatieven manieren om toch een havo diploma te kunnen halen maar niet een jaar te verspillen? Of is een mbo opleiding dan de enige keuze?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Allereerst: tijd investeren om een waardevol diploma te behalen is nooit verspilde tijd. Ik snap dat je niet zit te wachten op een jaar extra en dat het ook niet leuk is om met jongere kinderen in een klas te zitten, maar daar is overheen te komen.
Als ik het goed begrijp, heb je havo 4 afgerond en is het in havo 5 mis gegaan. Ik zou in eerste instantie eens een goed gesprek aangaan met je mentor van de havo, om samen na te gaan of er nog kansen zijn dat laatste jaar af te ronden, eventueel met extra begeleiding van school of huiswerkondersteuning die je zelf regelt. Is dat niet mogelijk, dan zou de meest voor de hand liggende oplossing toch zijn opnieuw aan havo 5 beginnen en de nadelen voor lief nemen.
Een ander alternatief, is dat je de havo afrondt via het particuliere onderwijs, bijvoorbeeld bij het Luzac College. Die zijn gespecialiseerd in dit soort situaties. Bedenk wel dat het een dure oplossing is; een versnel examenjaar havo kost zo'n 20.000 euro.
Tot slot geef je zelf al als alternatief aan overstappen naar mbo. Dat kan natuurlijk, maar vraag jezelf eerst af wat je in de nabije toekomst wilt. Als er een mbo-opleiding is die aansluit bij je interesses en je beroepswens, is dat een prima alternatief en heb je het havo-diploma feitelijk niet nodig. Wil je echter doorstromen naar een beroep (of vervolgopleiding) waarvoor havo nodig is, dan zul je toch moeten kijken welk van de alternatieven hierboven het minst bezwaarlijk voor je is. Succes met de keuze!