Hoe kun je het beste omgaan met een verschrikkelijke klas?

Ik zit nu halverwege mijn drie-jarige opleiding tot leraar basisonderwijs. Bekend is dat hier ongeveer 85% vrouwelijk is. Zo zit ik, als enige jongen, in een klas met 10 andere meisjes. Je zult zeggen: fantastisch, maar dit valt heel erg tegen. Na anderhalf jaar is het katten uit de hand gelopen en nemen de groepen nu ernstige vormen aan. Ik word buitengesloten, ook al doe ik erg mijn best om wel in de groep te liggen. En zo krijg ik steeds minder zin om naar school te gaan. Mijn werk blijft liggen en het contact probeer ik te vermijden.

Misschien typisch vrouwelijk, maar als ik erbij ben is alles leuk en aardig, maar ben ik weg dan liggen de roddels op tafel. Iedereen heeft iets te klagen over iemand, maar alleen als diegene er niet bij is.

Het probleem is dat ik aardig wat groepswerk moet verrichten binnen deze klas. Nu is het punt gekomen dat het mijn grens heeft bereikt. We hebben al meerdere gesprekken met de klas en mentor gehad, en daarin werd stellig beloofd het te zullen verbeteren. Natuurlijk komt hier niets van, wat ik ook doe.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik de resterende anderhalf jaar zo goed mogelijk door kan komen?

Noot: ik kan niet naar een andere klas. Ik volg een programma voor 'de betere HBO student' en daar is maar één klas van.
Ook stoppen met de opleiding is geen optie. De opleiding is goed, de klas niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 jaar? Pabo studenten moeten toch 4 jaar? Mijn dochter iig wel (vorig jaar afgestudeerd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag + begrijp ik nou goed dat de meiden onder elkaar ook over elkaar roddelen en problemen met elkaar hebben of is het alleen de meiden tegen jou...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeh, dit ken ik. Ik had ooit een klas waarvan we 10% van de lessen mistte omdat die meiden druk waren, of dat ze ruzie hadden. Vreselijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe een speciale variant, als enige nog in Nederland. Er volgen met opleidingen die dit traject aan gaan bieden. Vandaar. Cindy, je begrijpt het goed dat ze met elkaar ook wat problemen hebben, alleen doet iedereen altijd alsof hun neus bloedt. Het wordt wel vaak op mij afgeschoven, omdat ik niet tussen de dames hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, o, o, wat hebben die dames aankomende leerkrachten dan nog veel te leren.... Ik houd mijn hart vast hoe het straks gaat als ze in een team moeten werken en moeten omgaan met kinderen en hun ouders.... Bart, zorg ervoor dat jij hiervan veel leert, het zal je later in je werkkring ongetwijfeld goed van pas komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verzuchting, geen antwoord dus. Dit zou een speciale HBO opleiding zijn? Deze dames worden straks veronderstelt groepjesvorming en buitensluiten van kinderen in hun eigen toekomstige klassen tegen te gaan.
En ze kunnen het niet eens bij zichzelf tegengaan...
Dit is echt iets voor de mentor...en daarnaast de vraag of ik ooit zou willen dat 1 van die dames voor de klas van mijn kind komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt niet te geloven. En deze 'dames' moeten straks onze kinderen gaan opleiden ?
En pestgedrag in de klas voorkomen ?

Het beste antwoord

Vrouwen, neem me niet kwalijk voor de mannelijke observatie, dit advies is gebaseerd op jarenlange ervaring met vrouwen-terreur, en gaat niet op in alle gevallen, maar dit klinkt me bekend in de oren ;) :

Het verschil tussen mannen en vrouwen in groepsverband: Mannen zijn bondgenoten, vrouwen concurrenten.

Wanneer vrouwen elkaar in groepsverband ontmoeten, zijn ze altijd en voor iedereen lief. In die rol zijn er altijd een aantal dominant. De 2 dominantste krijgen de meeste "volgelingen", alleen is meestal niet duidelijk wie nu het meest geliefd is. Daartoe zijn roddels in het leven geroepen. Wanneer je zelf niet beter wordt, moet je de zwakke kant van de ander achterhalen. Zo'n roddel is binnen de kortste keren bij iedereen bekend (geloof me, dat gaat bij vrouwen sneller dan je durft te dromen) waardoor de roddelaarster er beter voor staat.
Binnen 1,5 jaar kan dit uitgroeien tot een ware oorlog. Vrouwen kunnen hier prima mee omgaan, maar voor mannen is dit een ware hel!

Deze vrouwelijke competitieve eigenschap is niet te herstellen, ook niet met een mentor-gesprek. Je kunt de strijd enkel gebruiken om de situatie voor jezelf draaglijk te maken:

Hoe walgelijk het ook mag klinken: Met één van de "dominante vrouwtjes" zul je vriendjes moeten worden, liefst buiten school. Wanneer zij jou negeren, doet de rest het ook. Maar wanneer je met één van de "dominante vrouwtjes" goed omgaat, wordt de concurrentiestrijd verschoven: Jij bent namelijk de enige mannelijke "gadget" in de klas. Ze zullen niet letterlijk aan je voeten liggen, en de strijd binnen de klas wordt er niet minder hevig op, maar jij hebt het voor jezelf in positieve zin gebruikt, omdat "de liefste" degene is die de meeste aandacht van jou krijgt.

Een uitgebreidere versie van de handleiding is op bestelling leverbaar. Het antwoord mag namelijk slechts 2500 tekens zijn, terwijl ik er hier 25000 aan zou kunnen wijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik begrijp je probleem. Ik denk alleen dat de oplossing niet eenvoudig is. Ik weet niet wie het zei, maar het was zoiets als: verander wat je niet kunt accepteren, maar accepteer wat je niet kunt veranderen.

ik denk dat het niet realistisch is dat jij in je eentje ervoor kunt zorgen dat de klas met roddelkonten en buitensluiters ineens verandert in een groep waar jij je prettig in voelt.

In het accepteren van dat de klas is zoals hij is kun je misschien verder. Door te bedenken dat je nog maar anderhalf jaar hoeft. Ik neem aan dat ook bij de opleiding tot leraar het laatste jaar voor het grootste deel uit een stage bestaat? Hoeveel contacturen heb je nog met je klas? En is het niet mogelijk om er het beste van te maken.

Ten slotte, wat is je eigen rol hierin? Heb je de mogelijkheid overwogen dat er mogelijk iets in je houding of uitstraling is waar de klas zo op reageert? Ik vind je erg negatief en afwijzend richting je klas. Alsof je je boven hen verheven voelt. Het kan zijn dat de klas dit aanvoelt en je daarom afwijst. Tijdens gesprekken met een mentor dit soort zaken aankaarten komt op mij een beetje over als: naar mama lopen om te klagen over je zussen die je plagen. Natuurlijk beloven ze mama dat ze zich gaan gedragen, maar echt helpen doet het niet.

Mijn advies zou zijn: zit de tijd uit, maak er van wat er van te maken valt. Probeer de groepsopdrachten met een positieve instelling in te gaan, wie weet verandert dan ook hun houding tegenover jou?

Succes ermee!

Toegevoegd na 6 minuten:
overigens bedenk ik me nu: misschien is het wel een goede voorbereiding op je werk later? je zult veel vaker met een moeilijke klas, of zelfs met een moeilijk leerkrachtenteam te maken krijgen.

het is zeer nuttig voor je om hiervan te leren. hoe ga je om met bepaalde situaties, denk over je eigen rol na in dit soort conflicten, waar zitten je sterke en zwakke kanten? echt. zelfreflectie is erg belangrijk om jezelf te kunnen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb op dit moment amper contacturen en twee dagen per week stage. Volgend jaar wordt dat drie dagen per week, met hopelijk net zoveel contacturen. We hebben het ook vaak gehad over mijn gedrag t.o.v. de klas. Hier in hebben we besproken dat ik soms niet voldoe aan verwachtingen van anderen. Ik ben ook vaak de enige die een tentamen moet herkansen en dan krijg je automatisch het probleem dat ze op je neer gaan kijken. Zodoende dus het geval is bij mij. En om uit dat dal te klimmen wordt lastig en ik weet ook niet of ik dat wel wil. Maar toch bedankt. Hier kan ik iets mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat in ieder geval zonde zou zijn is dat je zo dicht bij je diploma bent en dat zou laten afpakken omdat je in een verkeerde klas zit toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik ook echt niet van plan. De weg er naar toe wordt alleen nog vervelend. Maar daar moet ik me doorheen zien te vechten.
Blijven proberen helpt niet, dus je moet wat anders bedenken, iets totaal anders.

Je zou kunnen proberen een meisje uit te zoeken om samen met haar een werkstuk te maken of een groepsproject te doen. Zeg tegen haar dat je haar speciaal kiest.
Dat roept jaloezie op. De verhoudingen in jouw lesgroep kunnen daardoor anders komen te liggen.

Er zit niets anders op.

Lees eens van Watzlawick: het kan anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het simpel GEEN aand8 besteden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je er op de één of andere manier toch een draai aan moet geven voor jezelf (het leren negeren bedoel ik eigenlijk)

Als je op een opleiding zit waar meer dan 3/4 van de cursisten vrouw is, verwacht ik dat het tzt in je werkkring niet anders is (of waar gaan al die mannen dan vandaan komen?).

Die meisjes zullen dan wel iets volwassener zijn geworden maar of de problemen die je beschrijft dan over zijn betwijfel ik.

Wat ik nu zelf hier zie van de basisscholen (ik weet het van 3 scholen): de directeur, gymleraar en concierge zijn mannen, en dat was het!! De rest: allemaal vrouwen.
13 jaar geleden
Hahn im Korb!
Tussen al die meiden, moeilijk hoor!

't Is juist zo fijn als de basisschool eens wat meer meesters krijgt. Al die juffen die daar rondlopen, dat is zeker niet altijd een garantie voor een collegiale sfeer.

Misschien moet je eens niet zo aan de sfeer werken. Maar puur richten op je eigen studie en vorderingen. Daar al je energie instoppen. Nog anderhalf jaar. En rustig kijken hoe die tantes het allemaal uitvechten. Je doet het toch niet goed. Volgens hen. Ontwikkel je, probeer de eindstreep te halen. En pas als je op je eigen school zit later met een baan, dan met dat team werken aan verbetering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat je al halverwege bent gekomen, wat erg knap is van je gezien de omstandigheden, hoe gek het ook klinkt misschien word je wel juist een nog betere leraar door dit proces! Aan roddels moet je je zeker niet storen, je zegt dat het vrouwelijk is om te roddelen...maar ik vind het ook vrouwelijk om je wat van roddels aan te trekken.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel, ik zit momenteel niet in een opleiding, maar bij ons op het werk was het vroeger enkel toegestaan om mannen in nacht verband te laten werken, het begon met 1 vrouwelijke collega, enkele jaren later kwam er een tweede bij, nu zijn het er reeds drie en en vierde is in opleiding, een geluk voor mij ben ik (voorlopig nog) niet alleen als zijnde man in die ploeg, wel gaat die ene man binnenkort met pensioen en dan sta ik wel helemaal alleen. ik heb zo, net als jij trouwens, het idee dat er over mij geroddeld wordt. wanneer ik in de buurt kom dan praten ze gewoon verder over andere dingen zonder van snelheid of intonatie te veranderen, ik vermoed dat zij net hetzelfde doen als de meiden in jouw klas, een vrouw kan dit, een man blijkbaar minder. ik heb de ploegchef er reeds over aangesproken, maar die zegt dat ik verkeerd ben. hoewel ik hem niet geloof, doe ik er beter aan om dit wel te doen.en ja hoor, dit werkt naar behoren. wanneer zij op maandag binnenkomen is het een en al gekwebbel. tussen de vrouwen onderling. en wanneer je hen er op wijst, dan zijn deze schepsels op hun tenen getrapt. want hetgeen jij hen zegt, da's zeker niet waar. ik heb geleerd van "bemin je vijand(en) als waren 't je vriend((in)en).
zo kom je er het beste doorheen, voor mij toch.....en voor jou hopelijk ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andere mensen kun je niet zomaar veranderen en zeker niet als je er geen hechte band mee hebt. Het enigste wat je kan doen is hun behandelen precies op de manier zoals je zelf behandeld wilt worden. Dat is misschien moeilijk, maar ik kan met ervaring zeggen dat dat erg goed werkt. Zorg dat je leuk doet tegen ze en probeer ook echt de aardige en meelevende persoon te zijn.

Ergens hierboven heeft iemand gezegd dat je 1 meisje moet uitkiezen voor projecten en dergelijke. Dit is nog niet zo'n heel slecht idee. Als er een meisje in je klas zit die wel gewoon aardig is, probeer dan met haar op te trekken, maar zorg ervoor dat je zelf niet gaat klagen/roddelen over anderen (Dan verpest je het voor jezelf). Als je de aandacht hebt van 1 meisje, dan volgt de rest vanzelf. Ook dit heb ik zelf ervaren.

ALS ze roddelen over je slechte resultaten, dan moet je proberen daar lak aan te hebben, want 1, 2 of 3 herkansingen maakt niet uit, als je het maar haalt. Achteraf heb je namelijk net zo veel, of soms zelfs nog meer, kennis dan hen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees een vent.