ik wil na 22 jaar gaan studeren.ik heb een mavo- diploma en wil nu naar de universiteit.weet iemand hoe ik dit het gemakkelijkst kan bewerkstelligen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Je vooropleiding is bij lange na niet genoeg.

Colloquium doctum
Wie niet in het bezit is van een van de bovengenoemde diploma’s of getuigschriften, kan toegang krijgen tot de opleiding door een toelatingsexamen af te leggen: het colloquium doctum. Om hieraan deel te kunnen nemen geldt een minimumleeftijd van 21 jaar.

Een colloquium doctum is een toelatingsexamen tot een universitaire opleiding voor mensen die 21 jaar of ouder zijn en onvoldoende vooropleiding hebben. De inhoud van het colloquium doctum verschilt per opleiding; wanneer u het examen met goed gevolg hebt afgelegd, hebt u dan ook uitsluitend toelating tot de betreffende opleiding. De inhoud van het colloquium doctum per opleiding vindt u onder de knop 'Informatie per opleiding'.

Het zal dus afhangen van je gewenste studierichting en van de gewenste universiteit hoe je dat precies moet aanpakken. Even bellen met de universiteit.

MAAR
Misschien vind je wat je zoekt bij de Open Universiteit.

Doordat de Open Universiteit geen formele toelatingseisen hanteert (behalve een leeftijd van 18 jaar of ouder) en een grote mate van vrijheid biedt wat betreft plaats, tijd en tempo van de studie (de universiteit maakt gebruik van begeleide zelfstudie) is het onderwijs toegankelijk voor een grote groep studenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het enig juiste antwoord!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dat van mij na dan.
Ik weet nog wel dat het altijd gedoe was met die colloquium studenten. Het waren vaak betweterige autodidacten, maar wel bloedfanatiek.

Andere antwoorden (8)

Ik weet niet precies hoe het zit, maar als ik het goed heb moet je voor je naar de universiteit gaat eerst een afgeronde hbo diploma hebben of iets dat er dicht bij in de buurt komt....

Toegevoegd na 2 minuten:
mavo-mbo-hbo-universiteit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt ook aan wat voor studie, je scholing schiet absoluut te kort, je mist een MBO en HBO kwalificatie om Universitair te mogen doen.

Wel zou het mogelijk kunnen zijn dat je met een toelatingsexamen er ook komt, dat is studie afhankelijk.

Als je toch je HBO kwalificatie wilt halen en je geen zin hebt om ook eerst MBO te doen en je weet dat je dat zal halen kun je een thuisstudie HBO doen en met een landelijk examen mee doen, wel handig is als je dat studiegerelateerd gaat doen.
13 jaar geleden
Dat is een lastige...je moet gaan aantonen voor de universiteit dat je over een start kwalificatie beschikt. Dit is per studie richting verschillend.
Ik zie maar 1 optie...de stoute schoenen aantrekken en bij de universiteit gaan praten...neem vooral je werk ervaring , (bedrijfs en overige) scholingen van na de mavo mee...ze kunnen je daar mogelijk "toelatings examens "laten doen als ze denken dat je sinds de mavo voldoende bijgeleerd hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, da's een hele beslissing zo in het nieuwe jaar.

Heb je in die 22 jaar nog aanvullend gestudeerd met cursussen of bij de Volksuniversiteit? Ik vraag dit vanwege de aansluiting op universitair nivo. Zelfs de havo tegenwoordig is daarvoor nog te laag. Moet je eerst HBO hebben en dan kun je doorgaan. Dus tussen jouw Mavo en de Uni zitten nog wat andere trappetjes die je op moet klimmen.
Ik denk zelfs dat je niet ingeschreven wordt. Neem anders voor de zekerheid eens contact op met en universiteit. Dan kunnen ook zij je uitleggen welke vooropleiding vereist is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt inderdaad van veel factoren af. De kortste klap is te informeren bij de studierichting van je keuze welke vooropleiding daarvoor nodig is en of je ook een toelatingsexamen kunt doen.

Je kunt natuurlijk met alleen MAVO geen geneeskunde gaan studeren, maar er zijn wellicht studierichtingen waarbij een toelatingsexamen voldoende is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste studies hebben wel een studieadviseur die dit soort dingen weet. De eisen om aan een studie te beginnen verschilt ook per opleiding. Mijn advies is dus op zoek te gaan naar een studieadviseur of contactpersoon van de betreffende opleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eerst naar een VAVO school voor volwassenen onderwijs en haal je Havo en je Vwo diploma. Dan weet je gelijk of dat studeren eigenlijk wel haalbaar is . Want terug naar school is al zwaar , en een serieuze studie gaan doen is nog veel zwaarder .

Maar op de VAVO kan je opnieuw "leren " leren , en je geleerde kennis in toetsen te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je geen diploma dat inschrijving in de opleiding van je keuze mogelijk maakt, dan kun jetot de Universiteit toegelaten worden door middel van een toelatingsexamen, het zogenaamde colloquium doctum (cd). De inhoud van dit toelatingsexamen varieert al naar gelang de vooropleiding en de opleiding die je wilt gaan doen aan de universiteit. Aan het cd kunnen personen deelnemen die 21 jaar of ouder zijn.