Wat voor afscheidsrituelen zou je kunnen bedenken om afscheid te nemen van de lagere school?

In groep 8 neem je afscheid van de middelbare school. Bij mij was dat met een afsluitend kamp en met een musical.

Maar als je er echt een ritueel van wilt maken, van dat afscheid, wat zou je dan kunnen bedenken?

Zijn er ook symbolen te bedenken die bij zo'n ritueel horen (overgang lagere school naar middelbare school)?

Is er informatie over scholen die rituelen hebben voor het afscheid van groep 8?

Ik doe een project over rituelen en hoewel ik een aantal opdrachten hiervan best zelf kan maken, kom ik hier niet helemaal uit. Ik vind dit best moeilijk.

Toegevoegd na 34 minuten:
NB. Het gaat echt om het ritueel. Dus een bepaalde handeling (net als in riten). Niet zo zeer om andere zaken die je bij een afscheid kan doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Sommige scholen organiseren een soort 'galabal' waar alle groep 8'ers met hun mooiste kleren aan naar toe komen. Er worden staatsiefoto's gemaakt en er worden chique glazen kinderchampagne gedronken ten afscheid van de basisschool. De leerlingen komen de school binnen over een rode loper en onder een erehaag door.

De Arubaanse kleuterschool waar mijn oudste zoon op gezeten heeft, organiseerde ook zoiets bij de overgang van de kleuterschool naar de lagere school, compleet met Amerikaans petjes-smijt ritueel (zoals ze daar doen als ze 'graduation' hebben). De petjes waren alleen van papier gemaakt.

Samen een afscheidskado voor de meester/juf knutselen hoort er ook echt bij. En dat is dan iets dat in school opgehangen kan worden als aandenken aan de klas.

Als je zelf een nieuw ritueel moet bedenken, zou je misschien iets doen met een zware rugzak die de leerlingen stuk voor stuk ritueel omgehangen krijgen, ten teken van hun nieuwe status als brugpieper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel !!

Andere antwoorden (4)

De foto's die gedurende het scholljaar zijn genomen laten afdrukken in een boekje met verder nog allemaal herinneringen erin en dan per leerling meegeven, zoiets? of laat de klas een gezamenlijk kunstwerk maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjeee. Tja. Dan weet ik even niets. maar ik heb wel een tip: de Vrije school kent altijd prachtige rituelen en maakt veel gebruik van symbolisme. Misschien daar eens informeren?
Hier op de peuterspeelzaal is het ritueel van afscheidnemen `uitglijden`
Bij het raam wordt een glijbaan gehangen en de peutertjes glijden op die manier voor het laatst het gebouw uit.

Dit kan je natuurlijk ook met kinderen uit groep 8 doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gaat een papier de school rond, waarop medeleerlingen iets vertellen over de schoolverlaters.
Dat kan variëren van: we hebben samen gevoetbald; hij heeft zijn haar zo leuk zitten: zij kon goed voorlezen; ik heb mijn naam op zijn gipsbeen gezet enz enz.
Deze anekdotes worden gebundeld en in een afscheidsboekje verzameld, dat uitgereikt wordt op de laatste dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef een groot feest!