Hoe belangrijk is een schooldiploma als je heel graag zangeres wilt zijn?

Zo stopt Roxeanne Hazes met school. Het lijkt mij prima, want lukt het zingen niet, kan je altijd nog andere opleidingen doen. Of mis ik nog wat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit een vraag over Roxeanne of over het algemeen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel jammer voor d'r, want het zingen lukt nu al niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een algemene vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt in dat circuit niet uit Elcapitan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je 't heel erg dat ik er niet eens naar ga luisteren ? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vermoeden had ik al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je had opgelet: ze stopt met school, maar niet met leren. Ze gaat een andere opleiding volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn vraag is algemeen, ik heb haar alleen maar gebruikt als een voorbeeld. Omdat mijn vraag in mijn hoofd kwam toen ik het bericht over haar heb gelezen.

Het beste antwoord

Ik denk dat het er ook van af hangt hoe belangrijk die opleiding voor haar is. Als zij daar niks meer bij voelt, moet ze sowieso ermee kappen, of ze nu zangeres wilt worden of niet. Tenslotte moet je doen in je leven waar je je happy bij voelt. Misschien wordt ze van andere opeldingen uiteindelijk minder rijk, maar dan doet ze wel wat ze leuk vindt. Gewoon doen wat haar hartje haar ingeeft dus... Zoals je zegt: er zijn zat opleidingen, zat kansen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij kiest natuurlijk voor het 'leuke'. Dat zal elk 'kind' doen als het de keuze krijgt. Wie vind school nu leuk, zeker als een beroemdheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als je 17 bent weet je nu eenmaal niet hoe belangrijk dingen later kunnen worden. Daarom zijn er gelukkig verstandige ouders die het afmaken van een basis opleiding wel stimuleren. Ehhhh: over welke "Beroemdheid" hebben we het hier?

Andere antwoorden (13)

Pas als je je eigen geld kunt verdienen met zingen, is het raadzaam om te stoppen met school of werk. Niemand zit te wachten op ongeschoolde barbiepopjes die denken dat ze Aretha Franklin zijn. En als ze dan toch niet succesvol blijken te zijn, handje op houden bij het UWV? Zo werkt het niet in de normale maatschappij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel dom om die school niet even af te maken.
Het kind zit in Havo 4, dus ze is bijna klaar.

Later nog een opleiding gaan doen is heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het idee dat Roxeanne Hazes een diploma al niet echt nodig heeft, die hoeft in principe al niet meer te werken.(Erfenis). Echter toch is het altijd verstandig om wel een diploma te halen. Heb je altijd iets om op terug te vallen en je bent nog zeer dus algemene ontwikkeling is ook niet onverstandig.

Als je al geld verdient met je eigen cd's en er veel tijd in steekt dan kan het ook verstandiger zijn om te stoppen met school. Het licht er maar net aan wat voor een contract je hebt met je platenmaatschappij. Hoeveel cd's je nog verkoopt. Hoeveel optredens je per maand kan verzorgen.

Dit alles bij elkaar dat Roxeanne makkelijk kan stoppen met school. Echter gezien haar algemene ontwikkeling had ze van mij school moeten af maken. Helaas voor haar/Gelukkig voor mij heb ik daar niks over te zeggen.

Toegevoegd na 1 uur:
Kort maar krachtig : Tuurlijk kan ze stoppen met school, geld is er al zat.

MAAR VERSTANDIG IS DIT ECHT NIET ! Een mense moet zichzelf ontwikkelen om sterk te staan in de maatschappij. Alleen daarom zou ze haar school al af moeten maken. En eventueel zelfs een extra vervolgopleiding volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen al vanwege haar voorbeeldfunctie lijkt het me bijna een burgerplicht om , JUIST als je met de juiste kruiwagens geboren bent, te laten zien dat je ZELF iets van je leven moet maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus het werken 'zonder' opleiding geeft je geen sterke stand in de maatschappij? Dus voetballers die geen opleiding hebben gedaan in hun jeugd, kunnen na hun carriere niet meer aan de bak komen en zijn ze zwak geworden? Of iemand die jarenlang een cafe heeft gehad en die verkoopt en uiteindelijk aangenomen wordt bij een baas (buiten de horeca) heeft geen toevoeging voor de maatschappij, zonder basis diploma?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je noemt zijn niet echt representatieve bevolkinsgroepen, Gdanonym. Je kunt ook gene opleiding tot voetballer volgen (en het gros zijn nu niet echt professoren in de dop zal ik maar zeggen) en de tweede heeft natuurlijk als eigenaar van een zaak meer knowhow opgebouwd dan enig opleiding had kunnen doen. Het is ook niet zo dat je zonder opleiding niks meer kunt betekenen voor de maatschappij, het gaat er om of het slim is om te stoppen voor niet echt heel realistische dromen. Dat kun je van de profvoetballer en de cafehouder niet beweren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kun je het mooi verwoorden Marleen. Ik ben het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies gdanomym: de gemiddelde voetballer zonder enige opleiding, kan na zijn voetbalcarriere niet veel beginnen. Daarom wordt daar nu in de voetbalopleidingen ook rekening mee gehouden.
En als die ex-cafebaas tevreden is met productiewerk in een fabriek dan mag hij dat ook zelf weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak beginnen ze dan ook een café na hun voetbalcarriere. Of een tabakswinkeltje ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@momo...
Je vergeet dat een cafébaas veel meer kennis en kunde in huis heeft om alleen maar productiewerk te kunnen doen. De persoon heeft hele goeie sociale eigenschappen en kan goed met mensen omgaan. Hiernaast kan hij natuurlijk ook heel goed logistiek beheren om voorraden op een voor hem ideale peil te kunnen houden. Bovendien is hij zelfstandig en kan hij vaak pragmatisch oplossingen creëren. Ook zou hij veel contacten hebben moeten hebben voor het onderhandelen van prijzen, inkopen en eventuele verkopen.
Dit is slechts een greep uit de kundigheid van een cafébaas. Denk jij dat hij alleen maar productiewerk zou kunnen doen? Ik weet wel zeker dat hij in een goede positie bij een bedrijf kan komen. Hij zou misschien zelfs een hele goeie verkoper zijn. Daar kan natuurlijk een simpele opleiding op school niet tegenop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, Maar ik ben dan ook van mening dat de University of Life een uitstekende opleiding kan zijn.
Alleen niet voor een zestienjarige die nog niet echt concreet uitzicht heeft op een loopbaan van minimaal voldoende jaren om bruikbare algemene ontwikkeling en vaardigheden op te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen om die zestienjarige te laten doen wat ze in haar passie zou willen doen. Als ze daarvan heel erg overtuigd is, lijkt me dat beter. Mocht blijken dat 10 jaar, of 20 jaar later het toch niet is gelukt, dan kan zij die 20 jaar ervaring meenemen naar het bedrijfsleven. Net zoals de cafébaas. Voor een zestienjarige die nog niet weet wat hij wil doen, lijkt me school afmaken een prima methode. Mijn vraag gaat meer over die kinderen die precies weten wat ze willen, ook al is dat een risico of minder gewenst in de maatschappij. Het bedrijfsleven heeft hier altijd een hele grote invloed op, maar er zijn genoeg andere takken van werkzaamheden die ook erg aantrekken. Zoals bijvoorbeeld kunst, muziek, theater, sport, enzovoort. Met mijn vraag probeer ik uit te zoeken waarom de basis opleiding zo belangrijk is. Voor ouders is dat altijd enorm belangrijk, maar is dat zo en waarom dan? Ik heb daar nog steeds geen duidelijk antwoord over gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de maatschappij daar nu eenmaal belachelijk veel waarde aan hecht. Ik ben helemaal met je eens dat een opleiding niet heilig is en geen garanties geeft voor algemene ontwikkeling, kennis of intelligentie, laat staan inzet en doorzettingsvermogen (hoewel je school afmaken daar wellicht wel een voorbeeld van is) maar hoe veel je ook weet of kan, zonder stukje karton waar dat opstaat met een handtekening er onder, begin je op de arbeidsmarkt helemaal niks. In dit specifieke geval praat je niet over iets wat je tien of twintig jaar kunt doen, maar iets dat over het algemeen vrij kansloos is. Stoppen met school om mee te doen met een talentenjacht bijvoorbeeld. Juist in die jonge jaren, waarin je nog eenvoudig aan dat papiertje kunt komen zonder er enorme kosten voor te moeten maken. Wacht gewoon die een, twee jaar nog af, en ga DAN doen wat je had willen doen. Natuurlijk zijn er mensen die zich zonder diploma prima redden en zich in het bedrijfsleven op weten te werken. Of die voor zichzelf gaan beginnen en zo hun hoofd boven water houden. Maar op je zestiende zijn je dromen en plannen nog zo sterk aan verandering onderhevig. ; dat kan best nog even wachten tot je achttiende. Let wel : dit is weer in het algemeen. De vraag is hoe belangrijk een diploma is als je zangeres WILT ZIJN. Maar 'zangeres' is geen baantje dat iedereen wel effe kan doen en waar je zonder meer een carrière uit kunt halen. Het is een toevalstreffer waar naast talent en hard werken ook veel geluk bij komt kijken. Er staat nadrukkelijk niet : als je een getalenteerde, reeds ontdekte en actieve zangeres BENT. In dat geval zou de zaak er wel heel anders voor kunnen staan. effe knippen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-vervolg-
Kijk bijvoorbeeld naar dat meiske dat eerder al een talentenjacht won en nu meedoet aan Popstars : een geweldige zangeres, maar ze heeft blijkbaar nog helemaal niets van haar carrière weten te maken, simpelweg omdat het zo niet werkt. Dus probeert ze het nu nog maar een keer - met weer een dikke kans dat het niet lukt. Straks is ze dik in de twintig, zonder enige opleiding (*) en geen andere ervaring dan wat talentenjachten. Dat lijkt me een moeilijke start.
(Maar ook bij de audities zie je al schier talentloze meisjes die zich uitsluitend en alleen nog op een kansloze zangcarriere richten, en voor DIE meiden is een dergelijk advies bedoeld). Die een, twee jaar van je leven zullen echt talent niet in de weg staan. Maar al is het niks waard, dat papiertje pakken ze je nooit meer af. (*) = hypotetisch, want ik weet natuurlijk niet wat ze voor opleiding achter de hand heeft ;-)
Ja, maar voordat je aan een opleiding begint, moet je wel dus even je HAVO afmaken. Anders moet je dat op latere leeftijd nog inhalen en dan kun je bijna weer op nieuw beginnen omdat de stof veranderd is en jij al weer de helft vergeten bent. Als je het papiertje eenmaal hebt.....

Daar naast is het ook een fijne leeftijd om met leeftijdsgenootjes om te gaan en alle dingen samen te doen die daar bij horen, denk maar bijvoorbeeld aan je examentijd, en later je examen feest.

Verder kan het geen kwaad voor je algemene ontwikkeling. Niet alleen qua kennis, (bijvoorbeeld behoorlijk Nederlands schrijven) ,maar ook voor je sociale ontwikkeling en kennis van de maatschappij.

Dus samengevat: school is belangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
In het geval van Roxeanne is het niet zo belangrijk, ze komt toch wel in een gespreid bedje terecht. Haar hand ophouden bij het UWV zal niet snel nodig zijn. Ze houdt haar handje wel op bij de notaris. Voor sommige zangopleidingen heb je misschien wel een diploma nodig om te worden toegelaten (bijv. rockacademie?) Maar ook dan biedt geld de oplossing in de vorm van prive lessen.
voor haar algemen ontwikkeling zou het wel goed zijn, maar zeg nou zelf wat heb je aan geschiedenis als je zangeres wil worden en de kans dat je ooit moet werken klein is.

Alle andere zangeressen, die geen erfenis hebben: zou ik zeggen afmaken die opleiding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk niet verstandig. Stel ze verdient nu wat, over het graf van haar vader, heeft een ander uitgave patroon. Daar gaan ze vervolgens naar leven, dan ineens verkopen haar cd's niet meer en dan ben je ouder, duur huis, dure auto, en geen diploma's.

Maar goed dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen : ontzettend stom.
De kans dat je ook daadwerkelijk een beroemde danwel goedbetaalde zangeres wordt is minimaal, zelfs als je op enig moment een eendagshitje zou hebben. Zelfs een succesvolle CD geeft geen garanties voor de toekomst.

Het geval dat je noemt echter is natuurlijk iemand die wel ongeveer de juiste kruiwagens heeft in een circuit waar naar de zangkwaliteit niet zo heel nauw geluisterd wordt, haar komaf eigenlijk bijna belangrijker is dan haar talent en vermoedelijk heeft ze sowieso al genoeg om van rond te komen. Dat is dus geen goed voorbeeld voor een gemiddeld doorsnee meisje met zing-ambities. Zij zou vermoedelijk nog er van kunnen leven als ze geen twee noten zuiver kon zingen. Feitelijk teert ze gewoon - of probeert dat althans - op het succes van wijlen haar vader.

Natuurlijk kun je als het zingen niet lukt altijd nog iets anders proberen, maar met een degelijke onderbreking in je schoolloopbaan / carriere maak je over het algemeen niet direct een geweldige indruk bij potentiele werkgevers later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij heel belangrijk om je toch een beetje te ontwikkelen en in ieder geval wat algemene kennis op te doen. Ook als zangeres moet je je koppie er bij houden met contracten, perscontacten, andere mediauitingen. Ik zou niet graag alles zomaar aan anderen overlaten zonder ook niet zelf een vinger aan de pols te houden. Vertrouwen is goed maar vertrouwen met nadenken erbij is beter.

En inderdaad, gaat het mis dan heb je iig nog iets om op terug te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zoverre belangrijk; het zegt iets over je niveau.
Of je er wel of niet iets mee doet is een tweede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een (havo) diploma veel bijdraagt aan je algemene ontwikkeling is maar zeer de vraag. Ook een leerschool "door het leven" kan waardevol zijn, denk maar aan alle nu inmiddels ouderen die met slechts lagereschool of ulo er toch uitstekend gekomen zijn.

Toch, als je wilt zingen en een goede zangles wilt...dat kost OF heel veel geld OF je gaat naar een conservatorium....en dan is HAVO verplicht.

Daarnaast kon je wel eens tegen nederlandse wetgeving aanlopen....iets met leerplicht en "startbewijs" . Met een inschrijving bij het conservatorium voldoe je dus aan die plicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een diploma is een bewijs dat je bepaalde vaardigheden kan, en het zou helemaal niet slecht zijn als Roxeanne de laatste jaren, vooral met talen, toch nog even af zou maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wie gaat de rekeningen betalen wanneer je zangcarriere mislukt? Waar kan je terugvallen?
Lijkt me dus eigenlijk niet zo zinvol om je diploma niet te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt geen diploma nodig om een (beroemd) zangeres te worden, wat je nodig hebt is talent en veel geluk.