Ik kan vrijstelling krijgen van school mits ik een baan van 24 uur vind en in sept verplicht een opleiding ga doen ik ben dan 18 jaar kan dat ? Nicky

Ben al bij de leerplichtamtenaar geweest en ben nu 17 jaar en 01/07/2011 18 jaar

Toegevoegd na 26 minuten:
Mijn vraag is kan de leerplichtamtenaar mij verplichten om als ik 18 ben een opleding te gaan volgen want dat was zijn voorwaarde voor vrijstelling een baan voor 24 uur en verplichte opleiding in sept dit jaar ? Ik doe nu een opleiding dierenverzorging niveau 4 maar kan dat door lichamelijke klachten niet afronden krijg eerst nog een operatie e.d en ga dan een hele andere kant op maar wat weet ik nog niet ,hangt van de operatie af
nicky

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt een kwalificatieplicht (naar school tot je een havo-, vwo-, mbo-diploma niveau 2 hebt of hoger) totdat je 18 jaar wordt. Daarna geldt tot je 27e een werkleerplicht. Om te voorkomen dat jongeren langdurig afhankelijk zijn van een uitkering en hun een betere kans op een baan te bieden, heeft de overheid de werkleerplicht ingesteld. Jongeren die niet werken of naar school gaan, kunnen geen beroep meer doen op een uitkering.

Als zij bij de gemeente aankloppen voor een bijstandsuitkering, worden zij verplicht om te werken, leren of beide te combineren. Gemeenten moeten de jongeren hiervoor een aanbod doen. Dit kan een baan zijn, een vorm van scholing of een combinatie van beide, afgestemd op de situatie van de jongeren. Informeer naar mogelijkheden in je gemeente.

Dus je bent na je 18e niet meer leerplichtig of kwalificatieplichtig. Maar je kunt dan ook geen uitkering aanvragen. Als je dat wel doet ben je werkleerplichtig. Dat geldt natuurlijk niet als je op je 18e zelf een baan vindt.

Het voorstel van de ambtenaar kan dus wel, maar volgens mij kan hij of zij je niet verplichten naar school te gaan na je 18e. Tot je 18e verjaardag zul je dus toestemming moeten krijgen om weg te blijven van school.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overbodig te zeggen dat je kansen op de arbeidsmarkt veel groter worden als je een diploma (van een beroepsopleiding) op zak hebt. Dus het is aan te bevelen wel een papiertje te gaan halen. Ik weet niet waarom je stopt met school, maar misschien zijn er mogelijkheden op gebied van de combinatie werken/leren?

Toegevoegd na 18 uur:
Volgens mij ben je na je 18e niet verplicht om een opleiding te gaan volgen. Dus nee, de ambtenaar kan je dat niet opleggen. Maar...tot je 18e moet je wel of naar school of werken. En je kunt na je 18e geen uitkering krijgen als je niet naar school gaat (al dan niet in combinatie met werken).

Misschien moet je eens navragen bij de leerplichtambtenaar waarom hij wil dat jij in september een opleiding gaat volgen.

Succes.