Hoe moet het op de eerste dag naar de middelbare school?

ik zit nu nog op de basisschool en ik ga nog naar de middelbare school, maar ik snap er geen bal van!. Wat moet je doen op je eerste schooldag op zo`n school?

Hoe weet ik naar welke klas ik moet?ik snap dit niet! Kan iemand mij helpen hoe dit moet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Op mijn eerste dag op het vervolg onderwijs had ik al een introductieavond gehad om mijn klas en mentor een beetje te leren kennen daar kreeg ook een brief waar je de eerste dag van de intruductie week moest zijn. Mijn eerste echte dag was dus het begin van een introductie week waarin ik de school en mijn klasgenoten leerde kennen Ik weet natuurlijk niet of jij ook een introductie dag/avond krijgt maar als dat niet zo is krijg je vast wel een brief waarin staat wat je gaat doen en waar je moet zijn. Dus ik denk niet dat je je erg veel zorgen hoeft te maken dat je niet weet wat je moet doen als het zo ver is.

Voordat je eerste schooldag begint krijg je eerst nog een introductiedag. Je gaat dan kennis maken met je mentor en je klasgenoten. Je krijgt dan een plattegrond van de school mee en je nieuwe rooster. Daar staat precies op hoe laat je in welk lokaal je moet zijn. Tijdens zo'n introductiedag (kennismakingsdag) organiseren de meeste scholen allerlei spelletjes. Door middel van die spelletjes leer je de school en de regels kennen. De dag voordat je naar het voortgezet onderwijs gaat, kijk je op je rooster en pakt de boeken en schriften van de vakken die je op die dag hebt. Oh, en vergeet je agenda niet ;) De eerste lesdag zal een docent het nog wat rustig aan doen, want het is natuurlijk voor iedereen nieuw. Maak je vooral geen zorgen, tegen die tijd komt het allemaal vanzelf goed!

zo voelde ik me ook de eerste dag naar school. maar maak je niet druk, het komt zeker weten helemaal goed. als je weet hoe laat je daar moet zijn word het daar allemaal verder uitgelegd. achteraf weet ik zeker dat je denkt: maakte ik me hier nou zo'n druk om?

Ik snap dat je zenuwachtig bent. Ik zit nu in de 2e, maar ik kan het me nog goed herinneren. Ik had een keer een rooster gezien een snapte er geen bal van. Ik maakte me druk om alles! Tja, ik kan je niet heel veel verder helpen... Op elke school gaat het anders. Dit zijn een paar tips: - Kom op tijd. Fiets (of hoe je dan ook naar school gaat) de weg al een keer en kijk hoe lang je erover doet. Neem 5 min. meer. Ga echt niet 20 min. van tevoren weg. Dat deed ik en heb 20 min. voor een dichte deur staan wachten... - Je krijgt een lijst met wat je mee moet nemen. Wat je altijd bij je moet hebben is je agenda, etui met potlood, pennen, gum, typex, puntenslijper, geodriehoek, passer, enz. En je boeken natuurlijk. - Koop voor elk vak een apart schrift. - Doe kleren aan die lekker zitten en waar je je fijn in voelt. Ga je niet anders voordoen dan je bent.

Gij zijt nu pas 10, het duurt nog even voordat gij naar het middelbaar onderwijs overstapt! Veel rijper dan nu zijt ge dan en veel wijzer ook natuurlijk. De ouden zeiden het reeds, komt tijd,komt raad!

Je weet er nu nog niks van, maar dat is logisch - je bent er nog niet. Wat ik me herinner van mijn eerste dag: eerst uitleg over welke lokalen waar waren, waarna we een rooster kregen met welke lessen we wanneer waar moesten volgen, en giebelend met de hele groep op pad gingen naar het juiste lokaal. Voor je het weet gaat dat allemaal automatisch, maak je geen zorgen. Je bent niet alleen, en je hele klas zit in hetzelfde schuitje, maar zo is iedereen begonnen en het is iedereen uiteindelijk gelukt :-)

Je hebt hierboven al heel veel goede tips gekregen, echt, het zal allemaal wel meevallen! Weet je al naar welke school voor voortgezet onderwijs je zult gaan? Wat je dan voor nú kunt doen om al wat antwoorden op je vragen te krijgen, is met de nieuwe school te bellen of mailen. Vraag naar de coördinator of teamleider van de onderbouw en leg hem/haar je vragen voor. Als je dat niet durft of je weet de juiste persoon niet te vinden, kun je aan je leerkracht van groep 8 vragen om contact op te nemen met de nieuwe school. In januari/februari hebben alle scholen voor voortgezet onderwijs een Open Huis (of dag of avond). Ga daar naartoe met je ouders, kijk goed rond en stel je vragen. Veel succes, het gaat vast allemaal goedkomen!

ik was eerst ook heeel zenuwachtig maar het valt wel mee hoor ik zit nu in de 2de klas je krijgt gewoon een rooster met de lokalen en welk vak je hebt. en er zijn vast wel bordjes met bijvoorbeeld lokaal 1t/m10 en dan heb je dan bijvoorbeeld in lokaal 5 dan weet je daar moet ik wezen. en er zijn vast wel een paar vrienden ofzo waar je mee mee kunt lopen. en gewoon als je bij niemand uit je oude klas zit niks van aantrekken gewoon naar iemand lopen die je aardig lijkt en praat daarmee. suc6 groetjez Ferdy

Bronnen:
mezelf XD

Alle vragen die je hebt kun je lezen in het leuke boekje: Hoe overleef ik de brugklas, geschreven door Francine Oomen. In de bieb zal het ook wel te leen zijn. Ik heb hier wat links neergezet, zodat je een indruk hebt. Maar in dat boekje worden werkelijk alle facetten van de brugklas besproken. Ik heb het boekje al diverse malen als kadootje gegeven aan aanstaande brugpiepers. Want wat een verschil is dat, van oudste achtsteklasser tot jonge brugbig, brugpieper. Als je dit boekje hebt gelezen zijn al je vragen beantwoord over huiswerk, leren leren, kluisje, uitval, pauze, lokaal wisselen, docent en mentor, problemen, begeleiding en nog tientallen andere onderwerpen. http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/boekje+hoe+overleef+ik+de+brugklas/search/true/searchType/qck/N/8299/Ntk/books_all/index.html http://www.hoeoverleefikdebrugklas.nl/ http://www.scholieren.com/boekverslagen/titel/4176 En die eerste schooldag? Die wordt leuk! Je krijgt voor de grote vakantie al een kennismakingsdag op je nieuwe school. Daar hoor je alles voor de eerste dag. Gaat lukken!

Een gouden tip die ik je geef: Laat het gewoon over je heen komen, je leert alles nog wel :). maar als je je dan toch wilt voorbereiden; zorg dat je geen grote tas hebt, daar heb je het hele jaar last van.. NIET zo een:

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100