Met welke derden heeft een manager contacten en waarom?

Met welke 'derden' (bv aandeelhouders, markt, crediteuren, bank) heeft een manager contacten en waarom?

Ik moet dit weten voor een personeelsmanager, financieel manager en ict manager.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit hangt van het soort bedrijf en de omvang van het bedrijf af. In een groot bedrijf heb je meer managementlagen dan in een klein bedrijf. In een klein bedrijf doet de directeur/eigenaar alles zelf, of hij huurt deskundige derden in voor advies. En als er genoeg deskundigheid in huis is, besteedt hij verschillende taken uit aan lagere leidinggevenden.

De personeelsmanager heeft contacten met de directie/Raad van Bestuur van het bedrijf over zaken als de functieindeling, het loongebouw (welke minimum- en maximumsalarissen voor een functie en het aantal stappen daartussen), het opstellen van functieprofielen, ontslagzaken en de juridische afwikkelingen daarvan. (De directie neemt mensen aan en ontslaat ze, maar de administratieve kant daarvan wordt door/namens de personeelsmanager afgewerkt. Verder geeft de personeelsmanager leiding aan de medewerkers van de HR-afdeling.

Een financieel manager heeft contacten met de financiële directeur (als die er is) over de uitkomsten van de analyse van het maandresultaat, met de teamleiders die aan hem ondergeschikt zijn (bijv. de hoofden van boekhouding, debiteuren- en crediteurenadministratie), is vaak ook het aanspreekpunt voor de externe accountant, is mede bevoegd tot het autoriseren van betalingen, hij stelt de doelen vast voor de afdelingen die onder hem vallen, hij controleert de resultaten van beoordelingsgesprekken e.d.
Computoon
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Een financieel manager beoordeel geen beoordelingsgesprekken.
Computoon
11 jaar geleden
Hij ontvangt de vastleggingen van de lagere leidinggevende die de gesprekken heeft gevoerd en zet ook zijn handtekening erop voor de naar de HR-afdeling gaan. Je mag veronderstellen dat hij die handtekening niet blindelings zet en dus de documenten gecontroleerd heeft.
ronron1212
11 jaar geleden
Elke manger voer die gesprekken met zijn medewerkers en geeft die vervolgens zelf aan p&o