Hoe lang nog voordat iedereen zegt: "Hun gaan naar huis", ipv zij. Vroeger zei men menschen ipv mensen. Werd dat officieel veranderd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je ook steeds vaker hoort:
HUN zijn rijker ALS ONS.
Oh gruwel. Maarja, wie weet is deze zin over 10 jaar volkomen correct....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALS ONS is grammaticaal niet eens incorrect.
En in elk geval beter dan 'als wij'. Wat je ook veel minder vaak hoort.
Maar ik krijg er ook een beetje koude rillingen van...

Antwoorden (3)

Mensen ipv menschen is een kwestie van spelling. Eens in de zoveel tijd worden er nieuwe spellingsregels ingevoerd, dat gebeurt nog steeds.
Hun ipv zij / ze, is geen spelling maar grammatica. Ik vind het erg storend maar je hoort het steeds meer. Net als 'groter als' en 'enigst kind'. Als het maar lang genoeg duurt, zal dit allemaal ook wel in nieuwe grammaticaregels terecht komen, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
...je hoort het steeds meer.... (steeds vaker?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was dat fout? (help, ik ook al?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+" ik erger me er ook aan!
Ik denk niet dat ze de grammatica snel zullen veranderen. Als ze dit zouden doen, klopt de zin niet meer. Dan zou het echt moeilijk worden om een verhaal te begrijpen.
Spelling kan veranderen, het woord zelf zal je blijven kennen en begrijpen. het zal alleen anders geschreven en gespeld worden.
Grammatica is de basis, d.m.v. grammatica blijft de taal uit te leggen/begrijpen. Een bezittelijk vnw. zoals 'hun' zal dan ook nooit in de literatuur en lectuur als persoonlijk vnw. zoals 'zij' worden gebruikt. Spreektaal is weer anders
en omdat hier geen redacteur bij is die kan controleren en verbeteren, zou het hier wel kunnen gebeuren dat de grammatica met voeten getreden wordt. Gelukkig zijn er dus nog steeds 'voornamelijk ouderen' die de jeugd erop wijzen. Helaas gaat het een eigen leven leiden, onder de jeugd vooral wordt niet of nauwelijks gecorrigeerd. Meer ouders zouden hun kinderen erop moeten wijzen en uitleggen waarom het fout is. Ik heb mijn zoon er ooit op betrapt dat ook hij een keer zei;' Ik geef het boek aan hun'
Ik heb hem meteen uitgelegd waarom dit fout was en hij zei:" Ja, maar het is toch hun boek?" Ik weer;" Nee,het is jouw boek en je geeft het hun of aan hen, zodra er 'aan' of 'voor' voorstaat is het hen en als je het ervoor denken kunt maar het staat er niet, zeg je hun". Hij zal het nu ook nooit meer fout doen omdat hij het begrijpt en dat is het nu juist. Je weet dat het fout is maar de meesten kunnen niet uitleggen waarom. 'Het klinkt gewoon niet', wordt dan gezegd. Ik heb nog gedegen taalles gehad en daarin ligt het euvel van nu. Zolang de docenten zelf geen behoorlijk Nederlands beheersen zal het alleen maar erger worden met onze taal.
amc
13 jaar geleden
Vandaar ook dat er twee keuzes zijn:
1. Weg met het Nederlands en overgaan naar Engels
2. Rigoureus Nederlands geven op scholen en voor slagen voor Nederlands, minimaal een 8 vereisen.

Als je ziet hoe in Frankrijk Frans gegeven wordt, dan zie je hoe het ook kan. Daar is grammatica bijna een exact vak.

Ik heb ooit jaren in Indonesia gewerkt en moest beroepshalve Bahasa Indonesia leren. Mijn remming lag erin, dat ik met mijn HBS-B opleiding onvoldoende grammaticaal geschoold was. Voor het leren van Frans, moest ik helemaal opnieuw beginnen met theoretische grammatica.