Ik ben 41, heb 25 jaar geleden de mavo afgerond, maar wil nu graag een goede studie gaan volgen die niet teveel kost. Wie heeft tips???

En uiteindelijk wil ik een baan vinden die beter bij me past dan de baan in de winkel waar ik al 15 jaar werk...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Steenuiltje
13 jaar geleden
Je moet wél eerst weten wat je leuk vindt en in welke richting je iets zoekt. Het heeft geen zin om een studie te gaan volgen alleen omdat die goed staat aangeschreven. Belangrijk is of jíj het leuk vind en of je in die richting nog een baan kunt vinden. Vergeet niet dat je de 40 bent gepasseerd.

Antwoorden (9)

Ik zou gewoon een thuisstudie doen in de richting waar je in wilt werken.
Maar gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwe hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder is na de mavo gaan werken. Ze heeft op haar 35e alsnog een HBO opleiding kunnen volgen. Dat kan volgens mij als je een bepaalde leeftijd hebt behaald. Ze zien dan je leeftijd als ''ervaringsjaren''.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt vanaf je 21e toelatingsexamen doen voor het HBO als je geen HAVO- of VWO-diploma hebt.
Als ik jou was zou ik een beroepskeuzetest doen, dan weet je welke studie/welk beroep bij jou past. Dit kun je online doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En aan de hand daarvan kun je dan een studie kiezen die voor jou betaalbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je (krijg ineens trek in oliebollen...)
Steenuiltje
13 jaar geleden
Lekkerrrrr!
Als ik mijn avatar wissel begrijpt niemand jouw opmerking meer! haha!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijne jaarwisseling, en een goed 2011! (of ze het nu begrijpen?)
Doordat je vraag weinig details kent, ga ik er vanuit dat je zelf nog niet echt weet in welke richting je wil gaan studeren. In welke richting je jezelf wilt laten omscholen. Dat maakt het natuurlijk ook extra lastig, want dat is al de grootste stap die je zou moeten zetten. Waar ligt je passie!

Ik ga er vanuit dat je niet genoeg geld hebt om je volledig en 100% op de studie te gaan richten. Dat je nog steeds erbij moet werken om jezelf van levensonderhoud te voorzien. Dit maakt het ook extra lastig voor je, omdat je dan alleen maar in de avonduren en de weekenden beschikbaar bent voor de studie. Dat is ook extra zwaar, omdat je in plaats van 40 uur werken (een aanname) naar 60 uur werken in de week zal gaan. Dat is best een hele belasting voor jou en je partner (ook een aanname).
Maar, waar een wil is is een weg! En waar je passie ligt daar heb je energie om naar toe te werken. Het is dus erg belangrijk om je werkelijke passie te vinden, de passie waarin jij werk wilt vinden.

Ik denk dan ook dat het beter is om eerst op zoek te gaan naar de richting waarin je wilt gaan. Welke studie/beroep zou je willen uitvoeren? Dan kan je van die uitgangspunt verdergaan en kijken welke opleidingen daarvoor geschikt zijn voor je. Op de televisie zijn er genoeg reclames te vinden voor scholing. Je kunt ook op die websites eens kijken of je een bepaalde richting kan vinden. En anders zou je jezelf kunnen laten begeleiden om die werkelijke passie te kunnen achterhalen en te kunnen invullen in een bepaalde omscholingstraject.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe een beroepskeuzetest;het beste is eigenlijk om het bij een beroepskeuzebureau te doen, Kosten zullen rond de 200 euro zijn. Je kunt dan rustig met de adviseur graven naar waar je belangstelling en je sterke en zwakke punten zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij iemand kent met een baan die jij ook leuk vindt, (de baan dan bedoel ik) zou je die persoon kunnen vragen wat voor opleiding je nodig hebt om een dergelijke baan te krijgen. Daarna kijk je naar de studiemogelijkheden voor die opleiding en kun je bepalen of je dat als avondschool of met thuislessen wilt doen.
De Open Universiteit heeft ook tal van mogelijkheden, maar eerst bedenken wat je het liefste wilt gaan doen als job.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek inderdaad eerst eens uit welke richting je op wil..
Wil je leren op MBO, HBO of universitair niveau?
Er zijn tegenwoordig veel een-jarige opleidingen, of deeltijdstudies, zoals BBL (4 dagen werken, 1 dag naar school).
Of wil vind je de winkel waar je werkt wel leuk genoeg, maar wil je hogerop? Vraag eens aan je baas of er doorgroeimogelijkheden zijn dmv cursussen.. Die worden vaak door de baas vergoed ;-)
Maar vergeet niet dat je tegenwoordig haast net zoveel hebt aan werk- en levenservaring als aan een diploma.
Solliciteer anders een gewoon bij een baan die je leuk lijkt? Nee heb je, ja kan je krijgen toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of zoiets bestaat, ik heb het weleens aangeraden bij een vriendin, ze solliciteerde naar werk als telefoniste, maar wilde graag secretaresse worden, haar werkgever heeft toen voorgesteld om bij te scholen, via haar werk dus. Het is haar gelukt .... maar het is maar een optie hoor!!

Soms kun je ook groeien in je werk, ook in een winkel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een thuisstudie is echt geweldig, goed betaalbaar en leuk! Ik doe SPW 4 bij de NHA en het is een super leuke opleiding en een goede opleider.