Een meisje van 13 koopt voor 70 euro make-up, maar haar moeder is het er niet mee eens en komt met haar terug. Welke gevolgen? (zie verhaal..)

Een meisje van 13 koopt voor 70 euro make-up producten. Enkele uren na de koop komt de moeder van het meisje naar de winkel en geeft aan dat het meisje nooit toestemming heeft gehad om geld uit te geven aan make-up. De verkoper stelt dat het daar niets mee te maken heeft. De moeder stelt dat het meisje niet oud genoeg is om zelf zo’n overeenkomst te sluiten (niet handelingsbekwaam). De beoordeling of het de aankoop gebruikelijk is voor een meisje van 13 speelt hier een belangrijke rol. In beginsel kan worden aangenomen dat de overeenkomst vernietigbaar is.

Welke gevolgen zullen voor de organisatie optreden als de juridische problemen niet worden opgelost en in hoeverre kunnen deze gevolgen de resultaten van de organisatie beïnvloeden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als de producten niet gebruikt zijn, kunnen deze sowieso geruild worden. Verder vind ik 70,- niet veel voor make-up, make-up kan lang mee, dus het meisje kan er mooi een jaartje mee voort. Ik verwacht dus geen gevolgen. Ook is 70,- euro een zeer laag bedrag om iets juridisch mee te gaan doen.

Juridisch weet ik het niet, maar ik zou er van uit gaan dat als een kind van 13 jaar een bedrag van 70 euro op zak heeft, de ouders daar zicht op zouden moeten hebben en er dus impliciet van uit gaan dat het kind bekwaam is om over dit bedrag te beslissen. Of om haar eigen fouten met dit geld te leren maken. Mijn dochter van 13 heeft kleedgeld, juist om van dit soort fouten te leren. Leuk is soms anders, maar het werkt wel. Ik zou me voor kunnen stellen dat de winkelier door de rechtelijke macht uiteindelijk gedwongen kan worden om de aantoonbaar ongebruikte make-up terug te nemen. Maar het lijkt me sterk dat de ouder het echt zo ver wil laten komen en ik kan me ook goed voorstellen dat de rechter oordeelt dat dit valt onder 'opvoeding' en dat de ouder eigenlijk een klein schopje onder heur ouderlijke reet verdient.

De wet zegt dit: "Minderjarigen Volgens artikel 1:234 BW zijn minderjarigen handelingsbekwaam, mits zij met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger handelen en voor zover de wet niet anders bepaalt. De toestemming wordt verondersteld te zijn verleend aan de minderjarige, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten". Het valt nog niet mee om het geld daadwerkelijk terug te eisen, maar als ze het bonnetje nog hebben (en het is niet aangebroken) zou ik het zeker terugeisen. Is dit een schoolopdracht? want de laatste zin : in hoeverre de resultaten beïnvloed worden lijkt me een uit een boek.

Bronnen:
http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/4...
http://www.test-aankoop.be/internet/help-m...

Zuiver theoretisch kàn de moeder haar geld terug eisen omdat haar dochter zonder ouderlijke toestemming artikelen aangeschaft heeft. Ze kan echter veel beter trachten de zaak in de minne te schikken..want dit soort zaken tot een proces laten komen..kost doorgaans veel meer dan het kan opbrengen. Met daarbij nog de vraag..ÒF.. ze het wel wint.. Bij burgerlijke zaken is procesvertegenwoordiging verplicht. Dat houdt in dat ze niet zelf haar belangen mag verdedigen..maar dat ze verplicht is een raadsman..een advocaat in arm te nemen.. Die advocaat kost haar PER UUR al veel meer dan die €70,= en dus laat ze dat wel. Wat ik al zei..in de minne schikken of..beleefd in de winkel vragen of de zaakvoerder bereid is de gekochte artikelen terug te nemen...is naar mijn gevoel verreweg het verstandigste dat ze doen kan. Groet, Ton

Waarschijnlijk heeft dat meisje zakgeld of kleedgeld en het is heel opvoedkundig om van dit soort fouten te leren en ze komt er vanzelf wel achter dat het niet verstandig was. Zelf ben ik ook een meisje van 14 en ik kocht vroeger ook allemaal make up en pruldingetjes van m'n zakgeld en dat doe ik nu ook niet meer, omdat ik er achter kwam dat ik steeds minder geld op mijn bankrekening had

Je taal is wel erg juridisch. De organisatie??? De winkel bedoel je. De winkel treft geen blaam, anders zou een 13-jarig kind nooit iets mogen/kunnen kopen. De casus zal door een rechtbank nietig worden verklaard want is geen casus.

In artikel 1:234 van het Burgerlijk Wetboek staat dat minderjarigen handelingsbekwaam zijn als zij toestemming hebben van hun wettelijke vertegenwoordiger en als de wet niet anders bepaalt. Deze uitzondering is in beginsel aanwezig als het om een rechtshandeling gaat die minderjarigen gebruikelijk zelfstandig verrichten. Een brood halen valt hier bijvoorbeeld ook onder, aangezien dit door minderjarigen geregeld gedaan wordt in opdracht van de ouders. Om te kijken of het 13-jarige meisje handelingsbekwaam was, zal er dus gekeken moeten worden of het gebruikelijk is dat meisjes van deze leeftijd voor € 70,00 aan make-up kopen. In het Nibud Scholierenonderzoek 2008/2009 is gekeken hoeveel gemiddeld door deze leeftijdsgroep uitgegeven wordt aan bepaalde dingen (zie bronvermelding voor dit rapport) Gemiddeld geven meisjes van 13 jaar € 50,- per maand uit. Hiervan wordt gemiddeld € 10,- uitgegeven aan verzorging, waaronder make-up dus valt. Het is dus niet gebruikelijk dat een 13-jarig meisje voor € 70,- aan make-up koopt. De ouders kunnen proberen de koopovereenkomst te ontbinden, hiervoor zullen ze vaak wel het bonnetje als bewijs nodig hebben. Als de organisatie (je bedoelt waarschijnlijk de winkel) niet het geld terug wil geven, zou je kunnen denken aan een gang naar de kantonrechter. Je betaald hier alleen wel al € 70,00 aan griffierechten. Dit zal dus weinig nut hebben. De gevolgen voor de resultaten van de organisatie zullen klein zijn, omdat mensen zulk gedrag vaak zien als verantwoordelijkheid van de ouders en daarom niet minder naar de winkel zullen gaan. Een goed gesprek met de dochter zal hier waarschijnlijk de beste oplossing zijn.

Bronnen:
http://www.nibud.nl/fileadmin/user_upload/...
http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/...

Mijn zoon werkt bij Kruidvat, en ik heb het hem voorgelegd. Hij zegt dat je zoiets als verkoper moet kunnen inschatten. Overigens is teruggeven geen probleem, mits niet geopend en met bonnetje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100