moet je goed zijn in wiskunde om informatica te volgen op de universiteit of hoge school?

zo ja , wat kan je met wiskunde doen in de informatica

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Dat is wel handig ja. Informatica is heel veel rekenen. Daarnaast, als je handig bent met getallen, dan ben je waarschijnlijk ook beter met programmeren, omdat je de techniek beter beter en makkelijker kan begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, meer de techniek zelf. Basis wiskunde zal je ook nodig hebben. (Je moet bijvoorbeeld heel vaak een tellertje mee laten lopen, maar een getal + 1 zal jij ook nog wel redden ;)). Je moet een behoorlijk technisch inzicht hebben om programma's aan de praat te krijgen. Bij games programmeren heb je wiskunde sowieso hard nodig. Daar ga je echt aan de slag met pi, tanges etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met games programmeren wel, maar het standaard programmeren niet tot nauwelijks. Informatica is voornamelijk het automatiseren van dingen en daar moet soms ook iets bij zitten dat dingen uitrekent, maar dat is hoofdzakelijk basis rekenen als plus, min, keer en delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je op die websites wil. De opmaak in html heb je echt 0.0% wiskunde kennis voor nodig. Als je je websites wil laten communiceren met een database, dan heb je al genoeg de basis (en soms ook helemaal niet).
Maar als je bijvoorbeeld applicaties wil hebben in je website zul je het wel nodig hebben. Ook voor leuke snufjes heb je Javascript nodig en dat is weer programmeren. HTML, is alleen maar de opmaak en zal altijd het zelfde blijven. Als je de tijd er wil invoegen, zul je gebruik moeten maken van Javascript. (De moeilijkheid daarvan valt wel mee, qua rekenen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om bijvoorbeeld een klok te maken in je pagina heb je zo'n code nodig:

Het ziet er misschien een stuk ingewikkelder uit dan dat het is. Hier komt ook totaal geen rekenen aan tepas. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Javascript.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet persee, maar het wordt er wel hoofdzakelijk voor gebruikt. Maar er zijn ook programmeer platforms die Javascript als programmeer taal hebben. En ik weet niet of je bekent bent met msn plus, maar daarin kun je ook features maken met Javascript.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was het maar zo. ^^ Ik doe nu MBO niveau 4, 2de jaars applicatie ontwikkelaar.
Ga hierna door met HBO.
Je komt overal wiskunde tegen in alle dingen in het leven, alleen je denkt hier niet zo snel over na. Als je een aankoop doet ben je al bezig met wiskunde, zelfs bij het kopen ben je er mee bezig.

Om een meer gericht antwoord te geven op je vraag; ja. De relevantie van wiskunde komt het meeste naar voren bij het maken van computer graphics, maar wat voor specifieke wiskunde je het meeste helpt bij informatica ligt er aan wat voor software je wilt programmeren.

Het belangrijkste is dat je de principes en de logica van wiskunde snapt en deze kunt toepassen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Informatica in de beroepspraktijk komt vaak neer op het oplossen van problemen. Het maken van een website is opzich vrij eenvoudig, maar ook daar heb je een korreltje wiskundig inzicht voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt veel wiskunde kijken bij de opleiding informatica; ik volg nu de opleiding Informatica & Economie (universiteit Lieden) en alleen voor het informaticadeel is wiskunde B al een vereiste en daarbij behandelen ze in korte tijd alle stof maar heel even (als herhaling) en ze gaan er gelijk veel dieper op in dan op het VWO (of de HAVO). Veel wiskunde komt pas later terug maar bijvoorbeeld bij een vak als algoritmiek heb je wiskunde echt nodig. Als je ooit modellen gaat maken, onderzoek gaat doen of wat dan ook; ook dan heb je ontzettend veel informatica nodig om efficiënte manieren van zoeken en indexeren te vinden bijvoorbeeld.

Kortom: als jij echt wilt groeien in de informatica dan is wiskunde een vereiste, het zal jou ontzettend veel helpen als je er goed in bent en je een goede basis hebt. Ben je er niet goed in dan zal je keihard moeten werken en mogelijk red je het dan alsnog niet.

Hopelijk schets ik geen verkeerd beeld van de opleiding nu, anders hoor ik het graag van anderen!

Ps. Ben jij goed in wiskunde of juist niet? Zo ja, dan zou je ook de bachelortrack Informatica en Wiskunde bij Universiteit Leiden eens kunnen overwegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het valt allemaal wel mee. Je moet een numerieke aanleg hebben en een zekere handigheid met eenvoudige wiskunde en minder eenvoudige rekenkunde. Maar je hoeft beslist geen wiskunde knobbel te hebben. Hangt met name af wat je in de informatica wilt gaan doen. Als systeemanalist heb je niet veel te maken met wiskunde, als programmeur een beetje, maar meer feeling voor getallen. Nee, maak je dus maar geen zorgen. Voldoe aan de toelatingseisen en liever niet op zesjes nivo, dan gaat het wel lukken.