Vanuit alle klassen kan dat.
Er zijn ook kinderen die 2 klassen overslaan.

Gegeven dat je verder geen toelichting hebt gegeven neem ik aan dat je met dit onderwerp geconfronteerd wordt.

Veel informatie kun je hierover vinden bij de radboud universiteit Nijmegen. Daar is iemand specifiek met dit onderwerp bezig. Lianne Hoogeveen. Zie bronnen

ps. Mijn oudste is versneld vanuit groep 1 naar 3 (geboren in december)
De jongste, al een jong juli kind vanuit groep 7 naar de brugklas, waarbij hij de laatste maanden aangeschoven is in groep 8 , na de eindtoets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Veel scholen laten kinderen, als ze ze klassen laten overslaan, de kleuterklassen overslaan, bijvoorbeeld groep 1B of 2, als de kinderen er aan toe zijn om al eerder in een volgend jaar (lees: hoger niveau) te zitten.

Ikzelf heb groep 3 en 4 van de basisschool in 1 jaar gedaan (na veel gedoe tussen m'n ouders en school, heb ik later begrepen) en mijn zusje groep 1A en 1B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer (welke maand) ging je van 3 naar 4?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Halverwege het jaar ongeveer. Wel deed ik al langer mee met de rekenlessen van groep 4. :)
Meestal slaan kinderen groep 2 over. Of iets in de onderbouw. Het gebeurd eigenlijk vaker dat kinderen daar een jaar extra doen.
In de bovenbouw kan je ook vaak een klas overslaan. Als je erg goed bent en het jaar te makkelijk vind kan je het volgende jaar overslaan. Meestal groep 7.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons op school juist niet in 1/2 maar worden kinderen na 2 gelijk naar 4 gezet (omdat ze dan al kunnen lezen en schrijven.
Dit jaar is er ook een jongen direct aan het begin van groep 4 toch naar groep 5 verplaatst en ik hoor net dat er ook één groep 8 gaat overslaan, die gaat gelijk van groep 7 naar de middelbare (lijkt me vreselijk)

Dus ik zou zeggen, het kan altijd en in overleg.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn reactie...mijn jongste is van 7 naar 1 VWO gegaan. (nu 2 in VWO).
Alles hangt af van hoe een kind opgevangen wordt als jongste....of het geaccepteerd wordt dat dat ukkie ook in die hogere klas 1 van de best lerenden is (is nou eenmaal meestal zo) ps Ik ben vader van 2 versnelde kinderen ....beiden op aandringen van de scholen, zonder enige druk vanuit ons ouders.
Een school moet voor elke leerling per jaar een aantal doelstellingen behalen: tafels, letterdief enz. Hiervoor zijn lesmethodes die stapsgewijs naar die doelstellingen toewerken. Zo ga je eerst de tafels leren, dan ga je keersommen maken, en daarna leer je gedeeld-door sommen. Deze lesmethodes zijn gebaseerd op een gemiddeld kind.

Bij intelligentere kinderen kan het voorkomen dat ze deze doelstellingen veel sneller behalen, waardoor de leerkracht lesmateriaal van de volgende klas kan aanbieden om het kind uit te blijven dagen. Als een kind dan zover voorloopt, kan school beslissen of het kind een groep overslaat of niet. Dit kan in principe in elke klas. Wel wordt er gekeken of doorstromen naar de volgende groep ook aansluit bij de sociale ontwikkeling van het kind...