Weet iemand een site/ instantie waar je terecht kan als je een klacht hebt over een leraar/school?

Toegevoegd na 16 minuten:
De school waar mijn vriendin zit verstuurt ieder termijn (school jaar heeft 4termijnen) een brief naar de leerlingen. Op de brief staat of je een A of een B hebt.
Heb je een A dat betekend dat je het goed doet en je zo moet door gaan.
Heb je een B dat betekend dat je moet uitkijken, want als je 4 keer een B krijgt dan moet je stoppen met de opleiding.

Nu heeft mijn vriendin allemaal zeer goede punten, en toch kreeg ze een B!
Toen ze bij de mentor verhaal ging halen waarom ze een B had toen vertelde hij het volgende;
'Je hebt een B omdat jou houding me niet bevalt je voelt je te vrij en zegt 'ja maar', dat moet je niet doen want ik hebt het voor het zeggen en wat ik zeg dat gebeurd gewoon punt!. Dat is ook het mooie van leraar zijn. Ik kan namelijk iedereen als ik wil gewoon onverwachts een B geven en bij de 4de B ben je weg. Zo simpel is dat!
En toen zei ze, dus dat gaat zo? En waar kan ik dit melden dat jullie zo doen?
Toen zei die 'nergens doe gewoon wat wij zeggen en leg je er maar bij neer!'
(ze is een stil meisje, die 1ne keer toen ze 'ja maar' zei was toen ze aan een leraar vroeg of hij haar het huiswerk wou uitleggen. En hij weigerde dat, want hij had geen tijd om het huiswerk door te nemen. Toen zei me vriendin; ja maar ik snap het niet! En toen werd de leraar kwaad en zei 'Ik ben de docent en ik zeg nee en ik ga geen discussie met jou aan!'

Oké dit is geen strafbaar feit maar dit kan toch niet?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Aangezien dit een probleem is met de mentor zou (VO) melding bij de leerlingbegeleider of decaan een optie zijn.
Daarna klachten bureau van de school of directie.
Wordt je daar genegeerd dan is de inspectie de volgende stap.

Ook trouw (de krant) heeft een onderwijs site waar je recensies over scholen kunt achterlaten....dit soort willekeur doet het niet goed en een recensie waar je deze gedragswijze en opmerkingen van de mentor in noteert zal zeker effect hebben.

Echter, de boodschapper van dergelijk nieuws kan vaak beter wel een andere school gaan opzoeken.
Iets wat ik bij een dergelijk mentor gesprek overigens sowieso zou overwegen , zeker als een escalatie naar decaan en directie zinloos blijkt.

Als alternatief:
Evt ook maatschappelijk werk....decaan zegt per slot dat de houding van de leerling hem niet aanstaat...dus is via school maatschappelijk werk te achterhalen waar het in ogen van de mentor het aan schort....dit dwingt de mentor om uitleg te gaan geven zonder dat het een rechtstreekse klacht is. Kan hem ook in een moelijk parket brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Over een leraar moet je bij de school zijn, over een school kan je de onderwijsinspectie inlichten. Mocht het iets strafbaars zijn: Politie.

Ligt er helemaal aan wat je klacht is.

Toegevoegd na 3 uur:
Bij die situatie die je schets moet je naar het schoolbestuur gaan, of een examencommissie oid. Zo te lezen is het een MBO/HBO opleiding, en die hebben zulke commissies vaak wel.
Die vriendin van jou moet gewoon bij iedereen gaan klagen(die ze vertrouwt): Andere leraren, andere mentoren, schoolbestuur, hulpinstanties. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat die leraar het zomaar in z'n 1tje mag bepalen.
Als het allemaal niet werkt, probeer er dan voor te zorgen dat de leerlingen actie gaan voeren oid. Ik kan me niet voorstellen dat andere leerlingen dit accepteren. Samen sta je sterker!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het inderdaad maar even uitgebreider gemaakt.
In volgorde:
- Mentor
- Decaan
- Bestuur van de opleiding

Dit zijn namelijk die mensen die hier ook daadwerkelijk wat aan kunnen doen. Externe instanties kunnen pas wat doen als alle interne wegen bewandeld zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit (een enigszins overspannen leraar?) wellicht iets voor aanmelding bij het LAKS?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om alles even op schrift te stellen en eerst een onderhoud aan te vragen met uw mentor en evt andere docenten.

Het is wenselijk dat er iemand bij is om u te steunen
en haar op de tanden heeft.
Iemand uit eigen kring of iemand van school.

Pas hoor en wederhoor toe en vraag of uw docent/mentor er geen bezwaar tegen heeft dat u de situatie ook aan een meerdere van hem/haar wilt voorleggen.

Ga trapsgewijs te werk, begin van laag naar hoog op school.
Daarna heeft u pas te maken met de onderwijsinspectie of het ministerie.

Sla uw studiegegevens en studieresultaten op die u als bewijsmateriaal kunt overleggen.

En zet deze desnoods op een usb stick om niet met een stapel kopieen rond te hoeven sjokken.

Wees diplomatiek in deze, want iedereen moet na afloop door dezelfde deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stap naar je ouders zij weten wel waar je naartoe moet!
En stap naar de directeur van de school die school is niet goed ga naar een andere!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons is een vertrouwens leraar en hij/zij helpt je verder
maar anders ga anders naar het school hoofd maar als meer kinderen hetzelfde probleem hebben ga je met een groepje naar de boven genoemde personen