Waarom is in Nederland een 5,5 een voldoende op scholen?

Ze hebben het er de laatste tijd over, dat leerlingen vaak de makkelijke weg zoeken. Niet meer echt gemotiveerd zijn om goed te scoren op school. Hierdoor gaat Nederland er op onderwijs gebied er op achteruit.
Ik vind het dan ook vreemd dat ze niet pas vanaf een 6 een voldoende rekenen. Nu leren ze om een 5,5 te halen. Als je, je diploma haalt met allemaal 5,5 dan lijk je me toch niet bekwaam genoeg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar dan leren ze net een beetje beter weer.

Het beste antwoord

Een 5,5 zegt niets, het zit hem in de puntenverdeling. Een leraar kan er ook voor zorgen dat het heel moeilijk wordt om een 5,5 te halen. Als je bijv. een toets hebt met 50 meerkeuzenvragen en hij haalt bij iedereen een punt per fout eraf dan is een 5,5 erg hoog!

Het heeft dus geen zin om een 6 als laagste voldoende in te voeren, het staat alleen wat netter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is trouwens ook iets persoonlijks, jij vind dat een 5,5 niet zo netjes is als een 7. Ik vind een 7 echter om te huilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het laagste cijfer is een 1, dus je kan negen punten halen. De helft van negen is 4,5. 10 min 4,5 is 5,5.

Als je een diploma hebt met alleen maar 5,5's dan ben je dus gewoon bekwaam genoeg, want dan heb je aan de eisen voldaan. 5,5 is het minimale, maar de docenten bepalen wat het minimale is. Dat kan nog redelijk streng zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt per school en leraar.

Bij op school is bij wiskunde vanaf een 6 een voldoende.
Bij andere een 5.5

Maar het hangt ook van de toets af.
Als je 100 vragen hebt en daar 5 van goed hebt heb je een 5.
En dan zou je met 60 vragen goed een 6 hebben,
Lijkt mij wel goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5,5 is meer dan de helft, dus aan de goeie kant van de streep.
Of leerlingen daardoor "leren" een 5,5 te halen betwijfel ik, dat zal toch vooral van de instelling van die leerlingen afhangen.