Is middelbare school een vorm van kinderarbeid?

School is voor veel kinderen leuk, maar lang niet voor iedereen. Met name op de middelbare school maken kinderen soms wel heel lange dagen. En elke dag zeulen met 15 kilo's boeken op je rug. Je bent ook nog eens wettelijk verplicht te gaan. Vind jij het kinderarbeid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Snuffel
13 jaar geleden
Voor mij was het de hel (gepest enzo) en toch was het verplicht, dus het voelt ergens wel zo.

Het beste antwoord

Dat hangt van je referentiekader af. Als je zelf naar school moet, vind je er waarschijnlijk niks aan. Als je ouder bent, zul je iedere dag dankbaar zijn voor het onderwijs wat je genoten hebt. En als je als vijfjarige iedere dag 12 uur lang tapijten moet knopen, kun je alleen maar dromen van een goede opleiding.

Ik vind school geen kinderarbeid. Bij kinderarbeid denk je meer aan volwassenen die kinderen uitbuiten om daar zelf beter van te worden. Een opleiding is iets wat van nut is in je hele latere leven. Daar moet wel enige dwang achter zitten, want als kinderen het voor het zeggen hadden zaten veel van hen de hele dag te gamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van alle kanten belicht en eerlijk bekeken.

Andere antwoorden (5)

nee, het is een kans om jezelf te ontwikkelen. en niet iedereen heeft die kans.

en die 15 kilo boeken, die heb ik nooit gehad. dat valt allemaal wel mee. (goed kijken wat je nodig hebt)

en het late tijdstip valt best mee, op een universiteit/hogeschool kan je nog veel later zitten.
en een gewone baan is ook gewoon laat.

dus het valt allemaal best mee op een middelbare school, en we zouden blij moeten zijn dat we daar naartoe kunnen gaan.

Toegevoegd na 34 minuten:
'veel later zitten' --> moet zijn-->'tot een veel later tijdstip zitten'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen denk ik ook dat school en onderwijs een kans is, en dat een kind verplicht is om de kans te gebruiken.

Daarentegen zijn er echt kinderen voor wie leerplicht tot 18 jaar veel te lang is.
Veel meer toepassing van wat vroeger het leerlingstelsel was, zou dan beter zijn. Het jongemens verdient geld, werkt en wordt wat theoretisch ondersteund.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet zeuren, maar je best doen.
Kinderarbeid is in India batterijen leegpulleken , of tapijten weven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor dat hoort niet bij kinderarbeid... Ten eerste het kind wordt niet uitbetaald. Ten tweede het is gewon verplicht zoals je zelf ook al zegt... Ik vindt het heel normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik vind het een vorm van kinderarbeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leerplicht bestaat juist om kinderarbeid uit te bannen, om ouders verplicht te stellen hun kinderen de káns te geven om naar school te gaan in plaats van ze te werk te stellen.

Dat jij het bijwonen van lessen, het dragen van een paar boeken en het doen van huiswerk ziet als kinderarbeid, zegt dat je een heel gelukkig mens bent. Eén die zich absoluut geen voorstelling kan maken van hoe kinderarbeid er wereldwijd écht uitziet. En gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje,
maar,,,
school is niet hetzelfde zoals het vroeger was,, pesterijen nemen serieuze vormen aan,
leraren tonen ook minder interesse in lesgeven,
ze zijn ook minder bespraakt als voorheen, zelf leer ik op school met plezier,,
maar door irritante klas word het lastig, en ik ga nog liever werken, JA ik heb eerder gewerkt, hele zomer lang,
om vier uur s'ochtends me bed uit.. punt is, de schoolkinderen die nog liever gaan werken, zijn degene met een hoger ontwikkelde sociale acceptatie,
kijk maar op je werk, je word redelijk snel geaccepteerd (of zelfs gewaardeerd) door je collega's
en op school heb ik kinderen gezien die zaten alleen in de pauze te huilen omdat ze gepest werden in plaats van geaccepteerd, in dit soort vormen,, is school erger dan kinderarbeid.