(Hoe) Kun je jezelf trainen om sneller proefwerken te maken?

Ik heb kennelijk moeite om (met name mijn biologie en wiskunde) proefwerken tijdig af te krijgen.
Ik ben niet extreem langzaam, maar zou mezelf graag willen trainen sneller te worden.

Het enige wat ik kan bedenken is gewoon heel veel oefenen en de stof beter beheersen zodat ik het sneller weet, alleen bij biologie weet ik het antwoord ook al direct nadat ik de vraag heb gelezen. Dus de denktijd is niet al te hoog, daar kan het probleem bij mij dus niet liggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Mijn zoon had dit probleem ook, maar dat bleek bij hem te komen omdat hij de vragen van boven naar beneden beantwoordde. Kwam hij dan bij een vraag die hij (nog) niet wist bleef hij daar heel lang over nadenken, waardoor hij niet altijd meer toekwam aan vragen die hij wel wist.

Wat hij nu doet is eerst zo snel mogelijk alle vragen maken die hij meteen weet. Daarna begint hij weer vanaf bovenaan de vragen door te nemen die hij eerder had overgeslagen.

Bij hem werkt dit, wie weet werkt het bij jou ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je merkt dat je medeklasgenoten wel op tijd klaar zijn, ligt het misschien aan je leesstrategie. Ben je bekend met skimmend, scannend en intensief lezen? Is er ooit wel eens een vermoeden geweest van dyslexie, zo ja, dan heeft je school er een protocol voor. Heb je moeite met begrijpend lezen? Allemaal factoren die dus mee kunnen spelen. Kom dus met een hulpvraag naar je mentor of betreffende vakleerkracht om te vragen hoe je de tekst beter eigen kan maken. Het feit dat je je in je studievaardigheden wil verdiepen is heel goed van je, en de school heeft genoeg in huis om je op maat te kunnen begeleiden. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je zegt dat je het antwoord meteen weet dan ligt het dus niet aan eindeloze denktijd.

Bij twijfel vraag overslaan KAN een perfect middel zijn om ieder geval wat je weet snel af te hebben maar als je 3 vragen op rij overslaat moet je uitkijken dat je daar niet zenuwachtig van wordt

Wat ik me voor jouw geval nog kan bedenken is dat je TE LANGZAAM schrijft, of is het allemaal multiple choice?

Indien niet zou je wel kunnen oefenen in sneller schrijven EN in proberen bondiger te schrijven, dus een soort "steekwoordentekst" ipv mooie volzinnen. Dan laat je evt na elk antwoord iets ruimte over zodat je nog een mooie zin kunt toevoegen als je tijd over hebt