In Vlaanderen mogen kinderen naar school als ze zindelijk zijn. In Nederland niet, omdat het kleuteronderwijs niet is ingericht op zulke kleintjes.

Zo doen veel kinderen van 3 nog een slaapje, zijn ze nog niet zindelijk en zijn de schooldagen voor hen te lang.

Verder wordt er in de kleuterklassen van het basisonderwijs al een heel uitgekiend programma aan activiteiten aangeboden dat echt gericht is op de gemiddelde ontwikkeling van kinderen vanaf 4 jaar.

Als kinderen vanaf 3 naar school zouden mogen, zou dat programma dus sterk aangepast moeten worden, veranderen de taken van de onderwijzers (verbroeken zou dan ook 'n taak worden of je zou daar 'n klasse-assistent voor moeten hebben, kleiner grut is nu eenmaal bewerkelijker) en zouden er ook slaapplekken voor de kleintjes moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat een kind van 3 nog te jong is om volledig naar school te gaan. Hier zijn juist de peuterspeelzalen voor.

Een kind van 4 hoeft zelfs nog niet naar school. In Nederland ben je pas vanaf 5 leerplichtig.

Er zijn nu wel voorscholen. Dit zijn uitgebreide peuterspeelzalen die verplicht zijn voor een aantal dagdelen per week. Hier doen ze in bijvoorbeeld in Den Haag testen mee. Het is vooral bedoeld voor kinderen met een achterstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment wordt er aan gewerkt dat de kinderen vanaf 3 wel naar de basisschool mogen. In principe is een kind vanaf 5 jaar pas leerplichtig.

Mijn 3 jarig zoontje zit 4 dagdelen op de peuterspeelzaal. Twee dagdelen is vaak gewoon voor deze jonge kinderen. Maar omdat mijn zoontje een taalachterstand heeft loopt hij mee in het VVE project. Dit project is gericht op kinderen vanaf 3 jaar die een vorm van achterstand hebben. Zodat als ze 4 zijn een goede start kunnen maken op de basisschool. Voor dit project volgt hij dus 2 extra dagdelen en deze worden door de gemeente betaald. Feitelijk gaat het hier dus om een overgangs-leer-project.

In direct antwoord op je vraag: ja, het komt eraan dat kinderen vanaf 3 dus naar de basisschool gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze nog te jong zijn om dat vol te houden. ze zijn op 3 jarige leeftijd nog lang niet klaar om alles te begrijpen en om instructies op te volgen,of lang en geconcentreerd aan een tafeltje te zitten op een stoeltje, sommigen kunnen zelfs nog maar amper lopen, dus daar hebben ze een hele leuke uit vinding op bedacht: de peuterspeelzaal, ook een soort van schooltje maar dan ter voorbereiding op de basisschool
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn blijkbaar uitzonderingen mogelijk want ik hoorde een verhaal van een jongetje dat bijna 4 is en al in groep 3 zit, die zat zich overal zo te vervelen. Nu schijnt hij al op hoog AVI niveau te lezen.
Lastige dingen trouwens want hoe slim ook, in een aantal zaken zal zo'n kind toch gewoon 3 zijn.
Als je echt belangstelling hebt kan ik via via navragen hoe die ouders dat voor elkaar hebben gekregen
13 jaar geleden
daarvoor bestaat de peuterspeelzaal.dat is van ongeveer 2,5 tot 4 jaar. ze moeten toch ergens een leeftijds grens leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel kinderen van drie jaar zijn inderdaad nog niet altijd zindelijk of zo zelfstandig dat ze alles zelf kunnen op het toilet. Dat is een regel op de meeste basisscholen, zo'n juf heeft geen tijd om steeds met het kind mee te lopen naar de w.c. Veel kinderen zijn er sociaal/emotioneel nog niet aan toe om al naar de basisschool te gaan. Op de peuterspeelzaal leren ze o.a zelfstandigheid, delen, met andere kinderen om te gaan, wachten op elkaar en even los van zijn/haar ouders iets te ondernemen. En lijkt het meest op school, alleen dan veel meer gericht op de leeftijd van het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kind is dan noch te speels en te druk
en hij kan niet met dat speelgoed omgaan dus moet hij noch een jaar wachten en leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kinderen zijn dan nog te speels doen alles in zijn mond en
doen andere gevaarlijke dingen dan moeten er veel meer leraren aangenomen worden dat is te duur daarom zijn er peuter scholen waar geen frommel dingetjes zijn en niet weg kan lopen en er zijn kleine groepen met meerde begeleiders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen moeten de mogelijk hebben om te spelen!