Wie of wat bepaald onze 'officiële' geschiedenis?
Enige jaren geleden heb ik het (non-fictie) boek "1421 het jaar waarin China de nieuwe wereld ontdekte" gelezen en ben nu bezig in het vervolg "1434 het jaar waarin China de Italiaanse Renaissance deed ontbranden".
Hierin beschrijft Gavin Menzies met veel wetenschappelijk bewijs dat de Chinezen al voor Columbus de wereld zijn rondgevaren. Er is veel bewijs dat kaarten en informatie door de Chinezen in Europa is gebracht en dat dus Columbus, Cook en dergelijke ontdekkers al voorinformatie hadden.
(http://www.gavinmenzies.net/)
De 'officiële' geschiedenis zoals deze op school wordt geleerd doet nog niets met deze informatie. Wie bepaald dat een nieuwe ontdekking 'echt' is en dat deze de bestaande kennis vervangt? Ooit zijn we overgestapt van een platte wereld naar een ronde wereld. Ooit heeft men officieel de aarde niet meer als centrum van het universum geplaatst.
Waarom worden andere theorieën nog niet onderwezen? Op gebied van wetenschap, geschiedenis, zelfs wiskunde zijn ook minder gangbare stromingen bekend welke wellicht ooit 'onze' waarheid zullen vervangen. Wanneer komt dat punt dat de ene theorie de andere vervangt? Wie neemt die beslissing voor het reguliere onderwijs?
Toegevoegd na 41 minuten:
Dit verhaal van China bedoel ik slechts als goed uitgewerkte nieuwe theorie over een bekende geschiedenis.
Mijn vraag is wat algemener bedoeld: Welke organisatie in NL bepaalt of een nieuwe theorie voldoende 'bewijs' heeft om als nieuwe 'waarheid' te worden onderwezen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.