Welk rekenboek gebruiken kinderen in groep 5 op de lagere school?

Ik wil hetzelfde boek als ons kind gebruikt op school om te zien wat ze leren en dit thuis ook kunnen oefenen. Maar schijnbaar kun je die boeken niet kopen. Tenminste, niet zomaar. Iemand een idee waarom niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Je kunt ook oefenen met behulp van onderstaande website, deze is speciaal voor groep 5. De maker van de site is het Freudenthal Instituut van de universiteit Utrecht. Zij houden zich bezig met rekenonderwijs, wiskunde etc.
(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke link!

Andere antwoorden (7)

Bol.com verkoopt schoolboeken en heeft het over Pico Piccolo (rekenboeken van groep 5). Ik weet niet of de scholen met verschillende boeken werken, maar dat zal toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan welke methode de school van je kinderen gebruikt. Er zijn tientallen methoden.

Waarom je dat boek niet zou kunnen kopen weet ik niet, misschien is dat voorbehouden aan scholen ofzo. Misschien kan je bij de uitgeverij van de boeken kijken ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je dit niet beter aan de juf of meester vragen?
Alle scholen zijn er anders in hun manier van leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag het aan je school, misschien mag je er zelfs wel 1 lenen. Het verschilt namelijk per school. Verder kan je op internet kijken voor extra opdrachten(bijvoorbeeld digischool) en heb je ook algemene computerspelletje(bijvoorbeeld junior detectives) om vaardigheden te oefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kun je maar op één manier achterkomen: ga naar de school van je kind, en vraag aan de leerkracht welk boek wordt gebruikt bij rekenen. Vraag meteen naar het isbn, dat is het gemakkelijkste om hetzelfde boek te vinden.

Waarom je die boeken niet 'zomaar' kan kopen: om dezelfde reden dat je niet bij de bruna naar binnen kan stapen om 'zomaar' een boek over stringtheorie te kopen: het is niet rendabel voor een boekhandel om zoiets op voorraad te nemen, omdat de kans groter is dat het niet wordt verkocht dan dat het wel wordt verkocht. En een boek dat op de plank blijft liggen, kost iedere dag geld.

Met het isbn dat je krijgt van de leerkracht, kun je wel naar de betere (grote/wetenschappelijke) boekhandel gaan, zij kunnen snel zien of ze het voor je kunnen bestellen. De enige reden waarom dat (als het een recent boek is) misschien niet zou kunnen, is als de uitgever de boeken in partijen (bijvoorbeeld altijd een veelvoud van tien) verkoopt. Maar als dat zo is, is de kans weer groot dat de school van je kind een exemplaar over heeft dat je tegen kostprijs over kan nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scholen gebruiken verschillende methoden, maar bijna altijd van de grote uitgevers. In de praktijk zijn er dus maar enkele methoden in gebruik.

Een veelgebruikte methode is "Pluspunt" van uitgever Malmberg.

Malmberg geeft ook "De wereld in getallen" uit.

Uitgever Noordhof heeft ook een methode "Rekenrijk" en een aparte computerversie voor taal en rekenen, zie link Ambrasoft Familiepakket. Dit is goede software om thuis te oefenen, ook al gebruikt de school een andere methode.

Thieme heeft 'Alles telt".

Op de basisschool waarop onze kinderen zitten is het gebruikelijk dat de docenten laten zien waar de kinderen mee bezig zijn. Op avonden kunnen we dan boeken inkijken en vragen stellen. Indien nodig maken we afspraken met de docent op welke manier onze kinderen eventueel extra werkjes kunnen maken. Misschien kan je dat ook eens bij jullie op school bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn kinderen op school gebruiken ze ook pluspunt.
Overigens wil ik hier nog wel aan toevoegen dat het mij niet nodig lijkt om je kind thuis te laten oefenen als er geen zorgen zijn over een eventuele rekenachterstand.
Als dat wel zo is zal de meester/juf van jouw kind je hier ongetwijfeld over aanspreken en zal je kind af en toe (of regelmatig) oefenbladen mee naar huis krijgen waarbij jij de uitleg krijgt hoe je hem het beste kan begeleiden.
Althans... zo gaat het bij mijn kinderen op school.

Een kind moet ook kind kunnen zijn, en buiten schooltijd lekker kunnen spelen.