Hoe maak ik een processchema?

Ik wil een processchema maken, maar weet niet goed hoe ik dit moet doen.
Ik wil 2 processchema's maken.
1 van het inkoopproces en 1 van het verkoopproces.
Ik zat bij verkoop te denken aan: de klant leest de folder - producten worden geleverd bij filiaal - producten worden in schappen gelegd - klant bekijkt het product - klant krijgt advies - klant koopt het product
Is dit juist?
Het gaat hier om een drogisterij winkel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Een processchema splits je op in processtappen. Per processtap kun je verdiepen in activiteiten. In een processtap zeg je WAT er gebeurd, niet door wie of hoe. Dat komt pas in je activiteitenmodel

Een verkoopproces is in het algmeen op te delen in:

orientatie
de klant orienteert zich op een mogelijke aankoop

voorbereiding
de klant wint informatie in over de aanstaande koop

transactie
de koop wordt gesloten en betaald

levering
de gekochte waar wordt geleverd

nazorg
eventuele service of garantie wordt geleverd

Het inkoopproces mag je zelf doen. Meer dan hierboven moet je niet doen. Wil je ook een activiteitenmodel maken dan ga je per processtap de diepte in. Bijvoorbeeld:

transactie
- klant geeft accoord op aankoop
- artikel en prijs wordt in verkoopadministratie geregistreerd
- factuur wordt opgesteld
- factuur wordt gecontroleerd
- factuur wordt verzonden
- bedrag wordt door klant voldaan

Toegevoegd na 7 minuten:
In je activiteitenmodel ga je niet 'dieper' dan wat 1 persoon aan een actie uitvoert. Zo wordt een factuur vrijwel nooit door meer dan 1 persoon opgesteld en is er ook maar 1 klant die betaald. 1 activiteit=1 rol=1 persoon

Je kan nog wel meer detail aanbrengen, maar dan wordt het een werkinstructie. Dus voorbeeld:

factuur wordt opgesteld
- start factuursysteem op
- voer klantnaam in vanaf de orderbon
- voer bedrag en omschrijving in conform orderbon
- voer factuurnummer, datum en betaaltermijn in
- druk factuur af
- maak kopie
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

hm. Je hebt 2 processen naast elkaar: Het product - schap - proces en het folder -klant - betalen process.

Je kan deze wel koppelen, maar ze zitten niet duidelijk vervlochten.

Het schema zelf zou je in een flowchart editor zoals MS viso kunnen opzetten.