Hoe schrijf je mp3?

Is daar al een standaard voor? Ik kom het op alle mogelijke manieren tegen: mp3, Mp3, en MP3.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Het beste antwoord

Het is een afkorting.
De eigenlijke benaming is:
"MPEG 1 audio layer 3", maar dat is zo een mond vol.

Dus geldt hier de spellingsregel voor afkortingen:

Het gebruik van de punt en de hoofdletter in afkortingen voor officiële benamingen en vaktermen is niet strikt geregeld. Dat wil zeggen dat vergelijkbare afkortingen niet altijd op dezelfde manier worden gespeld. Houd voor nieuwe afkortingen rekening met de onderstaande adviezen.

Gebruik bij voorkeur geen punten in nieuwe afkortingen voor officiële benamingen en vaktermen. Punten zijn alleen gangbaar als een bestaande afkorting officieel met punten is vastgelegd.
Nieuwe afkortingen voor zaakaanduidingen en vaktermen krijgen bij de naamgeving meestal hoofdletters. Vooral bij afkortingen waarvan de woorden uit de volledige benaming geen beginhoofdletter hebben, en bij afkortingen met woorduitspraak is er een sterke tendens om ze na verloop van tijd met kleine letters te schrijven. Schrijf deze afkortingen bij voorkeur vanaf het begin met kleine letters, tenzij deze schrijfwijze tot verwarring kan leiden met gewone Nederlandse woorden. Voorbeelden van zaakaanduidingen met letteruitspraak: pc, tv, wc, lp, cd. Voorbeelden van woorden met woorduitspraak: horeca, aids. Voorbeelden van afkortingen met hoofdletters: LPG, RAM, KB.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriend van mij maakt er altijd empeedrie van (voor de grap) in de lijn van elpee en ceedee. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je een prachtig advies: maar nu wet ik het eigenlijk nog niet. Ik snap bijvoorbeeld niet hoe lpg tot verwarring zou kunnen leiden. RAM weer wel, maar kb niet.
Is mp3 er nu eentje die ik "bij voorkeur vanaf het begin met kleine letters" moet schrijven? (Geen verwarring mogelijk?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks.

Andere antwoorden (2)

Als je een verhaaltje schrijft over muziek in HOOFDLETTERS, dan neem je MP3 natuurlijk gewoon zo mee, in dezelfde stijl. Anders is het gewoon mp3.
Het is immers een extentie, zoals .exe - .jpg - .dll - .doc enz. en die schrijf je met een 'normale' letter.