Hoeveel maanden aan kosten moet een beginnend bedrijf achter de hand hebben om veilig klanten en opdrachten te zoeken / vinden?

Is dit 3 maanden, 6 maanden? Wat is realistisch?

Ik denk aan een bedrijfje met geen huur, geen personeel

Toegevoegd na 5 minuten:
Eerste klant, lastig te zeggen.

Opdrachten zullen variëren van binnen één werkweek tot 3 maanden klaar zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb destijds mezelf de grens gesteld dat ik binnen een jaar een redelijk inkomen met mijn bedrijf zou moeten kunnen verwerven. En met redelijk inkomen bedoel ik 'vergelijkbaar met een bescheiden en realistisch salaris', niet schathemeltjerijk.

Dat heb ik niet gered. Maar voor mij was het dus een jaar aan kosten waar ik rekening mee hield.

Over jouw situatie: stel dat het drie maanden duurt voordat je je eerste klant binnenkrijgt van enige omvang die zoden aan de dijk zet. Dat is best knap, als je nog geen naam hebt gemaakt. En je dan drie maanden besteedt aan een opdracht voor die klant. En je voor zo'n kortlopende opdracht (dat is het in de ogen van een groter bedrijf) pas achteraf kunt factureren. En die klant er - ongeacht de termijn die je hebt gesteld - er zes weken tot twee maanden over doet om werkelijk met geld te komen.

Dan ben je dus al acht maanden verder voordat je echt geld hebt om niet alleen op te laten gaan aan je hypotheek/huur, voedsel, persoonlijke verzekeringen en kleding, maar ook nog wat terug in je bedrijf te stoppen.

Zelfstandig ondernemers die echt vanaf het begin heel succesvol zijn, zijn zeldzaam. Maar laat dat je niet weerhouden, dat wil namelijk niet zeggen dat je überhaupt niet heel succesvol zou kunnen zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens. Ik ben in 2008, vlak voor de crisis, als zelfstandig ondernemer begonnen met een coachpraktijk en heb nu nog steeds geen redelijk inkomen. Dat terwijl ik er veel aan doe om me op de kaart te krijgen.
Helaas werkt de economie voor mijn diensten ook niet mee want dat is, vaak onterecht, 1 van de eerste dingen die ze schrappen.

Andere antwoorden (4)

Dat is sterk afhankelijk van je sector. Heb jij opdrachten die in enkele dagen zijn afgerond, dan kan een maand reserver al voldoende zijn. Leef jij van opdrachten die 6+ maanden duren, dan kan een jaar reserver nog te weinig zijn.

Bedenk hoe snel je je eerste klant hebt, hoeveel klanten je nodig hebt om van te leven, en wanneer je het eerste geld verwacht om dit te bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet leven dus ga uit eerste klant 3 maand . Eerste betaling van de klant na twee maanden. Is dus al 5 maanden. geen andere klant direct. Dus ik zou zelf graag minimaal een jaar vooruit reserve hebben.
ronron1212
13 jaar geleden
Ga maar uit van 6 maanden.
De ervaring heeft mij geleerd dat er klanten zijn die met een week betalen maar er zijn ook klanten die er 6 weken over doen en als er een vakantie tussen zit, kan het soms nog langer duren.
Als jij dus klanten hebt met een opdracht van ca. 3 maanden, reken daar eens 6 weken bij dan zit je al op 4.5 maanden, een vakantie erbij is al 5 maanden, dus 6 maanden in het begin is niet te veel.
Veel succes ermee en denk eraan, zo hebt je het heel druk en zo maar weer wat rustiger dus niet te gauw in paniek raken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wij hebben nu 10 jaar een eigen bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat er dan van uit dat er meteen een klant is en daarna ook. Vanaf de start continuiteit komt minder vaak voor.
Je zal echt een buffer van 1 - 1,5 jaar moeten hebben om de discontinuiteit op te kunnen vangen.
Heb je hoge maandelijkse kosten prive, zoals huis, kinderen etc. dan moet je echt meer achter de hand hebben.
Die risico's wil je niet lopen als je moet stoppen en een baan vinden (afh. van de vraag naar jouw ervaring, je leeftijd etc.).
Zeker een bedrijf starten als dat je passie is, maar houd reeel rekening met de (langere) opstart in deze economisch instabiele tijd. Als je een partner hebt die de vaste kosten kan betalen voor langere tijd is dat al weer een risicobeperkende situatie.
Het lig er heel erg aan wat je huidige kosten zijn, welke kosten je moet maken aan investering (voorraad, lang wachten op afrekening, personeel) en je privé-situatie.
Aub bij opdrachtaanvaarding, 50% totaalsom bij opdracht laten voldoen en de rest in termijnen of oplevering van de werkzaamheden !!