Welk nut heeft het om lid te zijn van een beroepsvereniging?

Om lid te worden van een beroepsvereniging betaal je vaak vele 100en euro's. Je moet aan veel regels voldoen en alleen geaccrediteerde diploma's hebben van bepaalde opleidingsinstituten die ergens anders weer niet gelden.
Wat zijn nu de voordelen van lidmaatschap als je klanten toch geen vergoeding krijgen van jouw diensten bij de zorgverzekeringen.
Ik ben goed opgeleid en heb veel ervaring in het begeleiden van mensen met problemen op het werk en privé.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Lid worden voor een beroepsvereniging kan in de zorg voordeel hebben ten opzichte van vergoedingen. Echter word dit wel minder omdat er steeds minder in een basispakket zit.

Het is daarnaast een punt wat waardevol is voor klanten, wat een bepaalde kwaliteit uitstraalt naar je klanten toe, mits je beroepsvereniging ook bekend is.

Persoonlijk ben ik nu 3 jaar lid geweest van de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland en heb daar 3,5 jaar mijn hoofdbusiness in geleid. Echter heb ik eigenlijk niets gehad aan de beroepsvereniging; ze boden geen ondersteuning bij betalingsproblemen, evenals nakijken van algemene voorwaarden, het was een leuk logo'tje dat je kon plaatsen, maar ook de contacten die ze bij zorgverzekeringen hadden, hebben niet geleid tot uitbreiding van de zorgverzekeringen die in het Noorden veel leden zitten (Menzis in mijn geval), in de 3 jaar geen contract weten te maken met die luitjes. Dus naar mijn mening moet je goed van te voren kijken wat ze voor je kunnen betekenen. Ook ten opzichte van verschillende verzekeringen die je (mogelijk verplicht) wil afsluiten, zoals aansprakelijkheid, inventaris en je AOV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zult moeten afwegen of die "honderden" Euro's het waard zijn. Voordelen zijn er best lijkt mij.

Als jij een accountant zoekt, en op site 1 staat "lid van de vereniging van accountants" (NIVRA heeft dat geloof ik), dan is je eerste indruk nèt iets beter dan site 2, waar dat niet staat. Natuurlijk zegt dat lang niet alles, maar het is wel reclame.
Bovendien is het makkelijker via een beroepsvereniging om contact te hebben met collega's, en zul je ook een beroep op die vereniging kunnen doen, als je vragen en/of problemen hebt.

Het lijkt me dat er geen nadelen zijn, behalve het geld om lid te worden. Gewoon goed overwegen of het je waard is, om dat te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lid worden van een beroepsvereniging doe je omdat je daar juiste informatie kunt verwachten. Ze kunnen je ondersteunen bij problemen of vragen.
Voor je klanten straal je net wat meer professionaliteit en vertrouwen uit. J hebt dus voordeel ten opzichte van je concurrent die niet lid is van een beroepsvereniging.
Kies wel die vereniging die de juiste uitstraling heeft.