Mag een groothandel het alleenrecht hebben in Nederland voor de verkoop van geïmporteerde spullen?

Stel: een groothandel koopt spullen in bij een andere groothandel in Engeland. Mag die groothandel in Engeland dan weigeren om aan een Nederlandse winkel spullen te verkopen tegen een veel gunstigere prijs van wanneer je die spullen moet kopen bij de Nederlandse groothandel?
In mijn ogen heeft zo die Nederlandse groothandel een monopolie-positie, en volgens de mededingingswet mag dat niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Dit gaat duidelijk om een waarschuwing voor parallelle import. Een fabrikant kan/mag een importeur aanwijzen Ook hier zitten in de EU wetgeving nog diverse haken en ogen aan want de "vrije handel" staat in Europa op de eerste plaats.
In jou geval het volgende De juridische eigenaar van het product kan parallelimport alleen tegenhouden wanneer het product van buiten de EU en buiten de officiele distributiekanalen om op de Europeesche markt wordt gebracht. Is het product eenmaal door een officiele licentiehouder binnen de EU op de markt gebracht dan is het product vervolgens vrij verhandelbaar in de EU.
Je moet in dit geval de EU als een land zien - eenmaal geimporteerd in welk land EU dan ook door een officiele importeur met toestemming van de leverancier/merkeigenaar zijn daarna de goederen vrij verhandelbaar.
Dus dit kan je antwoorden.
Bron internet
ronron1212
13 jaar geleden
Het ligt er enorm aan om wat voor product het gaat.
Als je kijkt naar de Iphone, die hebben een deal gesloten met alleen T-mobile.
Deze verkopen de IPhone alleen met een abonnement van T-mobile.
De leverancier van de Iphone (apple), heeft dus alleen de verkoop geregeld met T-mobile en weigert aan andere providers/afnemers de Iphone te leveren.
Dit omdat ze bepaalde afspraken hebben gemaakt met T-mobile.
Zo zijn er ook autofabrikanten die zo hun auto's laten importeren.
Dus om dit soort zaken mag de Engelse Groothandelaar het dus weigeren.
Wat je dan krijgt is dat er imitaties op de markt komen die veel weg hebben van de Iphone zodat andere concurrenten wel een soort van concurrentie kunnen geven op een soort gelijk product.
Dan vervalt het monopolie recht dus ook, aangezien er wel wordt gehandeld in soort gelijke producten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag moet worden opgesplitst in 3 deelvragen:
1) welk recht is van toepassing?
2) welke partij overtreedt de regels?
3) op basis van welke gronden wordt een overeenkomst geweigerd door welke partij?

Mijn visie:
1) Europese mededingingswet, aangezien zowel Nederland als de UK formeel tot de EU behoren (in economische zin)

2) Als er al sprake is van enige overtreding, overtreedt in mijn optiek de UK-dealer regels als hij/zij bewust, al dan niet in samenspraak met de NL-dealer andere partijen buitensluit. Door deze samenspanning wordt de prijs opgedreven omdat er geen concurrentie is. De beantwoording van deze vraag kun je voorleggen aan de Europese mededingingsautoriteit! Het is haar taak dit soort situaties te toetsen en aanhangig te maken.

3) Realiseer je dat de leverende partij zich vrij mag bewegen. Als een marktpartij niet akkoord kan gaan met een prijs die wordt geboden, kan hij/zij gewoon afzien van het afsluiten van een overeenkomst.

NB. Om wat voor product gaat het hier? Zijn er geen andere dealers in de UK te vinden die wel zaken willen doen?