Waar gaat de schulden naartoe bij een bv/nv?

Bij een eenmanszaak,vof gaan de schulden naar het persoon zelf. maar waar gaat de schulden naartoe bij een bv/nv?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als u een bv hebt, dan wordt de bv failliet verklaard, niet uzelf persoonlijk. Als er sprake is van wanbeleid, kunt u als bestuurder van een bv aansprakelijk worden gesteld voor schulden die de bv niet heeft betaald. Bij de cv zijn er verschillende mogelijkheden. Als u de enige beherende vennoot bent, wordt uzelf failliet verklaard. Zijn er nog andere beherende vennoten, dan worden de cv en alle beherende vennoten failliet verklaard. Ook hierbij geldt: de beherende vennoten zijn ieder voor zich aansprakelijk voor alle ondernemingsschulden...

Toegevoegd na 4 minuten:
Als er dus 'behoorlijk' is bestuurd bij de B.V., zullen de crediteuren voor die schulden opdraaien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je bedoelt zijn de schulden zo groot dat ze niet meer boven de baten uitkomen en dat je dus dat je failliet bent dan wordt er een curator aangesteld. Deze stelt de bezittingen en de schulden vast. De preferente schuldenaren krijgen eerst hun schulden vergoed hierna de rest en als er dan nog iets overblijft de achtergestelde schuldeisers.
Als de bezittingen groter zijn dan de schulden dan staan de schulden op de balans. De schulden zijn dan bijvoorbeeld de openstaande vorderingen aan de crediteuren de belastingdienst etc. Hier staan dan bezittingen tegenover aan de andere kant van de balans.