Kun je een zakenlunch nog aftrekken van de belasting?

De regels zijn mij onduidelijk? Opties:
1. Je kan het hele bedrag opvoeren als kosten (en dus aftrekken) mits je kan aantonen dat het een zakenlunch was.
2. Je kan het bedrag niet opvoeren als kosten maar wel het betaalde BTW bedrag terugvorderen
3. Je kan niets aftrekken, je moet de bon wel opnemen in je boekhouding als je het met een zakelijke pin pas betaalt.
4. Het is nog anders geregeld .....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Zakenlunches hebben fiscaal nogal wat dingen waar je rekening mee moet houden (net als diner overigens).
Let op deze punten:

1) Bewaar altijd een bon (logisch), maar schijf op deze bon ook even met wie je de lunch hebt genoten. Altijd makkelijk voor het bewijs, en zeker als een belastingambtenaar twijfels heeft over de correctheid van deze zakenlunch en tijdens een controle vraagt met wie je die lunch hebt genoten is het wel erg lastig om dat na een aantal jaar nog te herinneren. Als je de naam achterop de bon schrijft vergeet je het nooit.
2) BTW op eten en drinken is NIET aftrekbaar. Dus het complete bedrag moet als kosten worden opgenomen. Dit echter met de volgende restrictie:
3) De kosten zijn maar voor 90% aftrekbaar. Je kan de kosten in eerste instantie gewoon op de verlies- en winst rekening zetten, en in de aangifte IB de 10% "bijtelling" opnemen. Dit om administratieve rompslomp te vermijden. Als je bij ieder bonnetje apart die 90/10-regeling moet toepassen heb je namelijk veel meer administratie.
4) Fooien zijn ook aftrekbaar. Dus als je een fooi geeft, probeer dat via de pin te doen, dan heb je ook bewijs. Schrijf dan onder het rekeningbedrag met potlood het bedrag van de fooi erbij.
5) Let vooral op het volgende (misschien idiote) feit: Als er iemand is die een kinderijsje, een kindermenu o.i.d. bestelt ben je de pineut. Een ambtenaar zal dit vrijwel altijd zien als een reden om die lunch niet te accepteren als zakenlunch omdat hij er dan vanuit gaat dat er kinderen bij waren. Dus ookal heeft 1 van je mede-lunchers niet zo'n trek: laat ze vooral een volwassen maaltijd bestellen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit een beetje per branche verschilt. Voor mijn branche mag ik in ieder geval dagelijks € 5,= declareren voor de lunch. Op werkdagen tenminste en als ik kan aantonen dat ik daadwerkelijk buitenshuis aan het werk ben geweest...

En ja... De Belastingdienst kan het niet leuker maken, maar wel ingewikkelder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste ben ik GEEN werknemer, maar ZZP'er... Ten tweede declareerd mijn registeraccountant dit op de balans voordat er kwartaal omzetbelasting word berekend... Ten derde heeft de Belastingdienst mij nota bene zelf vertelt wat ik per dag aan lunch op de balans mag declareren als ZZP'er...