Mijn bedrijf valt onder de kleine ondernemersregeling. Krijg ik nu wel belasting terug?

Mijn bedrijfje valt onder de kleine ondernemersregeling. Ik moet jaarlijks (tot dusver) minder dan €1.883,- afdragen aan de belastingdienst. Dankzij de KOR hoef ik mijn ontvangen BTW dus helemaal niet af te dragen. Krijg ik nu wel de BTW terug welke ik bij inkoop van producten heb betaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Beste Daannij,

Je betaalt btw over je omzet, de btw op je inkopen trek je daarvan af. Als je minder dan € 1.883 moet betalen, krijg je vermindering of betaal je niets. In beide gevallen krijg je je btw op je inkomen dus terug. Op onze website vind je een duidelijk voorbeeld van geen btw betalen als je gebruik kan maken van de kleineondernemersregeling. http://bit.ly/SKb9nO

Weet je trouwens dat je ontheffing voor administratieve verplichtingen kunt aanvragen als je onder de kleine ondernemersregeling valt? Hier vind je er meer informatie over. http://bit.ly/U18ZxN

Pim

Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Pim, Bedankt voor je antwoord. Ik weet bij voorbaat al dat ik onder de kleine ondernemersregeling val. Stel ik heb afgelopen jaar €200,- aan BTW ontvangen voor het verkopen van mijn diensten en €150,- aan btw uitgegeven aan inkoop van materialen. Ik zou dus €50,- BTW moeten afdragen aan de belastingdienst maar dankzij de KOR hoef ik dit niet. Is het nu zo dat ik die €150,- volledig terug kan vragen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Daannij, Nee, je kan niet weer € 150,- terugvragen in je aangifte omzetbelasting.
Zoals eerder uitgelegd is de Kleine ondernemingsregeling (KOR) een korting die je krijgt op je te betalen omzetbelasting (btw). Het is dus geen regeling om btw terug te vragen zoals je in je voorbeeld noemt. De voorwaarden om KOR toe te passen zie je op bit.ly/KD6OIO. In je antwoord heb je correct de korting uitgerekend:
€ 50,- nog te betalen btw.
In dit geval blijft je verschil onder de minimum van
€ 1.345,-, dus je hoeft niets voor de omzetbelasting af te dragen. Zie ook op bit.ly/SKb9nP. De vermindering kun je in je aangifte Omzetbelasting in rubriek 5d opgeven. Het verschil van € 50,- moet je wel optellen bij je winst voor de inkomstenbelasting.
Voor het geval dat je boven € 1.345,- en onder € 1.883,- aan te betalen omzetbelasting uitkomt, moet je een formule toepassen. Kijk voor meer informatie hierover op bit.ly/V2O6lq. Merve
Webcareteam Belastingdienst

Andere antwoorden (2)

Nee die btw krijg je niet terug
ronron1212
11 jaar geleden
Die BTW heb je verrekend met de af te dragen BTW en krijg je dus indirect terug, omdat je nu onder de 1883 euro blijft en dus niet hoef te betalen. Dus antwoord is uiteindelijk wel ja.

Let er wel op dat het bedrag dat je onder de 1883 euro blijft moet bijtellen bij je winst.