Mag een baas of een bedrijf het privé leven van zijn medewerkers in de gaten houden?

Denk hierbij aan het volgen van een twitter / facebook account.

Zijn daar wetten of regels voor?

Ik kan nu besluiten om iemand te volgen, dat mag zomaar. Maar als de baas / bedrijf iemand volgt is dat dan hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor zelfs je vrouw kan dat... http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/opmerkelijk/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/08_augustus/06/opmerkelijk/vrouw_doet_schokkende_ontdekking_op_facebook.xml

Het beste antwoord

Twitter en Facebook zijn geen deel van het privéleven van mensen, maar van het publieke leven van mensen. Het is wat mensen zelf openbaar zetten, voor hun vrienden, familie, maar ook (al realiseren ze zich dat niet) hun baas en hun vijanden.

Het antwoord is dus nee, het privéleven van werknemers mogen werkgevers niet volgen, maar hun publieke leven wel. Dus ook hun twitter en facebook accounts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, als jij prive informatie zonder bescherming op het internet gooit mag iedereen het lezen, dus ook jou baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is exact hetzelfde. Dat mag je werkgever gewoon. Echter, wat jij in je prive tijd doet en op twitter besluit te plaatsen, kan hij niet als overtuigende argumenten gebruiken bij het in dienst houden van jou; Dat gaat namelijk alleen over de tijd die je op jhe werk doorbrengt. (Het kan wel in zijn of haar achtehoofd meespelen!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jij besluit jou privé belevenissen op twitter of facebook, of hyves of wat dan ook te zetten, dan is het niet meer alleen privé. dan is het net als over de straat lopen, dan kan iedereen zien wat je aan het doen bent of hebt gedaan. dat is een rechtstreeks gevolg van jouw eigen keuze je handelen op een openbaar en dus voor iedereen toegankelijk netwerk te zetten. voor iedereen dus ook voor je baas. en net als er geen enkele reden is voor mij om jou te volgen via die media, is er dat voor je baas ook niet!! waarom zou hij dat niet mogen en ik wel??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het privéleven van de werknemer is en blijft privé als hij/zij dat wil. Ook voor de werkgever! Als de werknemer echter zijn privézaken op Internet publiceert wordt dat anders. Velen hebben dat niet in de gaten......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij je baas niet als 'vriend' accepteert en je schermt je gegevens af dan kan hij je toch niet zomaar volgen?

Maar als jij hem accepteert dan geef je hem een kijkje in je publiekeprive leven... en dan ja... dan mag hij daar gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lezen wat jij zelf openbaar maakt mag absoluut. Dus zorg dat je je hyves / facebook profiel alleen zichtbaar maak voor de mensen waar jij het zichtbaar voor wilt hebben.

Er zijn vaker mensen ontslagen (of met zware consequenties) voor zaken die zij in hun privetijd hebben gedaan.