Hoe controleer ik of een organisatie daadwerkelijk bestaat?

Ik ben momenteel in onderhandeling met een bedrijf waar ik vanuit huis een aantal uur per week voor zou gaan werken. Er zijn alleen een aantal punten waardoor ik twijfels heb bij deze organisatie. De website die ze hebben bestaat bijvoorbeeld uit alleen maar een logo en de organisatie is op internet niet te vinden, behalve in de vacature waar ik op heb gereageerd. Ook de manier waarop mijn sollicitatie in behandeling is genomen, is anders dan ik gewend ben.

Voordat ik het definitief afkap, wil ik graag weten wat ik allemaal kan doen om te checken of deze organisatie bestaat en betrouwbaar is, aangezien de werkzaamheden me wel aanspreken.

Ik ben sowieso van plan een aantal referenties te vragen van bedrijven waarmee samengewerkt is. Wat kan ik nog meer doen? Kan ik bijvoorbeeld iets met een KvK-nummer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Pas op met dit soort bedrijven. Als zelfs Google ze niet kent kan het bijna niet kloppen.

Let daarom op de volgende voorwaarden bij deelname:
- als ze je vragen eerst geld in te leggen (om daarna bergen terug te verdienen) dan ben je je geld vermoedelijk kwijt.
- als ze je vragen eerst tijd te investeren (om achteraf betaald te worden) dan ben je vermoedelijk je geïnvesteerde tijd kwijt.
- als ze je vragen een product onder al je vrienden te promoten en nieuwe "collega's" te werven heb je mogelijk te maken met een "piramideverkoop" of "sneeuwbal" organisatie en ben je straks al je vrienden kwijt.
- als ze je vragen om bankpas/creditcard gegevens of userids/passwords dan ben je straks je identiteit kwijt.

Kortom:
Let erop: Altijd direct "boter bij de vis" verlangen en nooit "de kost gaat aan de baat" vooraf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- als ze je vragen eerst tijd te investeren (om achteraf betaald te worden) dan ben je vermoedelijk je geïnvesteerde tijd kwijt. En welk bedrijven ken jij die van te voren loon overmaken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn bv helpdesk centers die per call uitbetalen. Tevens bestaat er een keur aan 0900 nummers waar je tegen betaling een gezellig meisje te spreken krijgt. De termijn van betaling is in ieder geval van belang, krijg je wekelijks loon is je risico kleiner dan bij maandelijks salaris. Komt de betaling van je eerste salaris maar steeds niet binnen moet je echt achter op het hoofd gaan krabben.

Andere antwoorden (1)

Inderdaad kun je op de website van de Kamer van Koophandel, www.kvk.nl, een aantal bedrijfsgegevens opvragen. zaken zoals wie de eigenaar is en waar het bedrijf gevestigd is. Sommige informatie kost een paar euro.
Verder zou ik pas zaken doen na een duidelijk getekend contract. Ook bij ze op bezoek gaan voor kennismaking geeft wel een gevoel.