Waarom is voor bedrijven een huisstijl belangrijk. Welk voordeel levert het hebben van een huisstijl voor potentiele klanten?

Is het enkel voor de schoonheid, dat er voor één bepaalde huisstijl wordt gekozen, of heeft dit nog andere voordelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Niet alleen het logo, het briefpapier en de bedrijfsvlag, maar ook b.v. de belettering van bedrijfsauto's, de inrichting van de kantoren, de bedrijfsadvertenties en zelfs de manier waarop de telefoon wordt opgenomen zijn onderdeel van een huisstijl.

Elk bedrijf wil zich onderscheiden van andere bedrijven en (liefst in één oogopslag) herkenbaar zijn. Maar er zijn meer redenen waarom bedrijven een huisstijl hebben, bijvoorbeeld:
- Zonder huisstijl zou het een rommeltje worden. Elke brief en ieder kantoor zou er anders uitzien. Klanten en andere relaties willen niet graag zaken doen met een bedrijf dat zich zo rommelig presenteert.
- De huisstijl vertelt iets over het bedrijf. Het is een onderdeel van de uitstraling ('identiteit') van een organisatie. Het biermerk Grolsch wil via zijn huisstijl uitstralen dat het bier 'ambachtelijk gebrouwen' wordt. Daarom kiest Grolsch voor een naamlogo waarvoor 'ouderwets sierlijke letters' zijn gebruikt. Terwijl onze luchtvaartmaatschappij KLM juist voor strakke blauwe letters kiest, die betrouwbaarheid, degelijkheid en zakelijkheid uitstralen. Ook als je die bedrijven helemaal niet zou kennen, dan zorgt de huisstijl ervoor dat je toch een bepaald beeld van ze krijgt.
- Een huisstijl zorgt voor duidelijkheid: alle medewerkers moeten volgens de huisstijl te werk gaan. Iedereen binnen het bedrijf weet dus hoe een brief eruit moet zien, hoe de kantoren moeten worden ingericht en welke bedrijfskleding men moet aantrekken.
- Wanneer iedereen in een bedrijf één en dezelfde huisstijl gebruikt, levert dat kostenbesparingen op. Alle kantoren worden immers b.v. met hetzelfde soort meubilair ingericht en in dezelfde kleuren geschilderd. Ook al bestaat er geen huisstijl, de naam van het bedrijf zal toch op auto's, lichtbakken, vlaggen etc. moeten komen. En dat is nou eenmaal goedkoper wanneer je het in één stijl (de huisstijl) doet.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De belangrijkste reden is herkenning!
Dat de klanten direct kunnen zien:"he, dat is ......".!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks!
Een huisstijl/logo moet herkenning uitstralen.
Als jij een gele M ziet denk je gelijk aan het fastfoodrestaurant net zoals 99% andere Nederlanders.
Voor bedrijven is het dus belangrijk om je iets mee te geven wat je bij blijft.
Het moet professionaliteit uitstralen.
Als je bijvoorbeeld op een website zit die er echt niet uitziet, schrikt dat af en ga je daar geen zaken mee doen.
Mocht het zelfde bedrijf een eigen huisstijl hebben in de vorm van in dit geval een website die wel professionaliteit uitstraalt, zouden mensen hier veel sneller mee in zee gaan.

Een goed voorbeeld wat ik hier kan gebruiken is een nieuwsbrief.
Stel je krijgt elke week een nieuwsbrief van 2 verschillende bedrijven die zelfde producten aanbieden.
De ene stuurt zijn nieuwsbrief alleen in platte text en de andere heeft een mooie HTML versie, netjes opgebouwd met logo, afbeeldingen van de aanbiedingen etc.
Dan neig je al sneller naar het 2de bedrijf te gaan om daar je spullen te kopen omdat het toch professioneel gevoel afgeeft.