Concurrentiebeding in contract, hoe zwaar kan dat wegen voor een baas om het starten van een eigen bedrijf door de werknemer tegen te houden?

Vakgebied is de ICT. Maar is ICT is een zeer ruim begrip. Het bedrijf richt zicht voornamelijk op grote bedrijven met grote projecten op basis van beveiliging, intranet, etc.

Het eigen bedrijf van de werknemer richt zich op de kleine klant. Ontwerpen, websites bouwen, advies, kleine webapplicaties, etc.

Hoe zwaar weegt het concurrentiebeding dan nog?

Ik ben benieuwd naar mening voordat ik het voorleg aan de directie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een werkgever kan er groot belang bij hebben dat bepaalde medewerkers niet bij een (directe) concurrent werkzaam worden.

De vraag is nu of het nieuw op te starten kleine bedrijf (wat overigens best heel groot kan worden) nu en in de toekomst een bedrijging voor je werkgever inhoudt. Deze belangenafweging is moeilijk uit de vraagstelling vast te stellen.

Om hier achter te komen zul je dus met je werkgever moeten graan praten. Als het een reële werkgever betreft zal hij zo'n gesprek op prijs stellen, daar je laat merken rekening met zijn belangen te willen houden. Theoretisch kun je zelfs nog op een samenwerking aansturen. Ook kun je van te voren contact op nemen met gespecialiseerde bureaus die jou van advies kunnen dienen.

Vaak staat er een duur in een contract en je zou in dat geval kunnen wachten tot het contract is verlopen.

Een laatste mogelijkheid is een stap naar de (kanton)rechter om een uitspraak te forseren. De feiten zullen hierbij doorslaggevend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Toen ik tijden geleden begon, had ik binnen de kortste tijd de #3 van de wereld (Forbes top 100) en die heb ik gehouden tot een jaar of twee geleden. Dus ruim 20 jaar.
Ik heb grote bedrijven de loef afgestoken.
Of ze het concurrentiebeding zullen opheffen hangt er alleen maar vanaf hoe grote bedreiging ze jouw vinden.
Klein en alleen maakt niet zoveel uit. Ik was ook aanvankelijk alleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangrijk dat u geen klanten werft bij uw oude baas en daar moet u hem ook van kunnen overtuigen. Daarnaast is het van belang had u direct contact met klanten en kan u beschikken over een adresbestand dat u zou kunnen gebruiken als basis voor uw eigen nieuwe klanten bestand. Zijn uw nieuwe werkzaam heden echt heel verschillende werk terreinen dan kan er geen probleem zijn. Voor alle zekerheid kan u altijd even bij een rechtswinkel aan kloppen. voor een eenvoudig advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van het het concurrentiebeding.

Indien in de clausule staat dat je gedurende een bepaalde tijd/regio/sector niet mag - concurreren - dan wordt het lastig om er onderuit te gaan.

Indien je als zelfstandige een eigen bedrijf gaat starten die directe concurrentie gaat vormen, dan wordt het moeilijk.

De meeste clausules zijn ruim, maar niet altijd onverbiddelijk. Ik zou de vraag bij een jurist neerleggen en nadien ook bij je huidige baas. Als je niet op de zelfde markt gaat opereren, verwacht ik niet dat je huidig bedrijf moeilijk gaat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als niet duidelijk in het concurrentiebeding staat beschreven wat wel en niet concurrerende werkzaamheden zijn, is de geldigheid van het beding sowieso nogal twijfelachtig.

Zeggen dat de medewerker niet in de ICT mag werken is zoiets als zeggen dat je niet in de dienstverlening of in de handel mag werken, veel te breed om houdbaar te zijn. Dat is een gebruikelijke reden om het concurrentiebeding te vernietigen, mocht het tot de rechter komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een concurrentiebeding mag niet onnodig belemmerend of onnodig lang zijn. Zo mag een kapster uit Rotterdam niet verboden worden om een kapsalon in Groningen te openen. Een concurrentiebeding duurt meestal zes maanden tot twee jaar.

Het spreekt voor zich dat je je diensten niet aanbiedt aan de klanten van je huidige werkgever (=onrechtmatig).

Om toekomstige problemen te voorkomen kun je inderdaad beter vooraf met je werkgever in overleg gaan. Overigens, als je geen concurrentie- of relatiebeding hebt, betekent dat niet dat je zomaar je gang kunt gaan (zie onderstaande bron)