Mag je zomaar een eigen logo met eigen kleding verkopen online?

Een vriend van mij wilt zijn eigen bedrijf starten en online kleding verkopen met zijn eigen ontworpen kledingmerk met bijpassend logo. Ik vind het logo erg lijken ol andere logo's en voordat ik geld investeer wil ik er zeker van zijn dat dit geen problemen veroorzaakt?

Zijn er dingen waar hij op moet letten? Qua kosten of juridische zaken?

Alvast bedankt

een jaar geleden
1.4K
Castle
een jaar geleden
Bij zaken (ook met vrienden/familie) alles zwart-op-wit laten zetten. Desnoods iets meer uitgeven voor het vastleggen. Investeren betekend dat je er ook winst uit kan halen en je moet weten hoeveel. Je kan je inleg ook verliezen natuurlijk. Als je niets laat vastleggen zul je zien dat de afspraken vaak in grijze gebieden vallen of gewoon met andere verwachtingen zijn. Dit is dan moeilijk voor te leggen aan een rechter o.i.d.

Antwoorden (1)

Je eigen kledinglijn met een eigen logo mag je in principe gewoon verkopen.

Je schrijft echter ook: "Ik vind het logo erg lijken op andere logo's"
Dan is het de vraag hoe erg dit lijkt op die andere logo's. Als verwarring tussen de logo's mogelijk is, dan mag dit niet. Wanneer ik je tekst zo lees, dan heb ik het gevoel dat dit wel een risico is.
Antoni
een jaar geleden
Ja, @Ozewiezewozewiezewallakristallix, wat je zegt ligt nogal voor de hand, maar kan de vraagsteller of zijn vriend ergens nagaan of het nieuwe logo te veel lijkt op een ander logo? Bij een merkenbureau of bij de Kamer van Koophandel bijvoorbeeld? Dat lijkt mij de vraag die beantwoord moet worden. Of is het allemaal een kwestie van gewoon maar proberen en kijken waar het schip strandt? Dus maar afwachten of een ander bedrijf stappen onderneemt tegen het nieuwe bedrijf van de vriend?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Eigenlijk dat laatste....
Puntje bij paaltje heeft de rechter het laatste woord hierin. Er is niet een organisatie die hierin vooraf een (not) OK geeft.