Wat te doen als bedrijf zelfde handelsnaam voert in zelfde branche, handelsnaamrecht?

Goedendag forumleden,
Sinds 2010 heb ik mijn bedrijf ingeschreven bij de KVK, hier heb ik ook een additionele handelsnaam bij opgegeven. Destijds checked de kvk of er al een vergelijkbare handelsnaam in dezelfde branch voorkwam. Dat was niet zo dus was mijn inschrijving compleet!
Nu kom ik erachter dat er sinds juli 2020 een vergelijkbare handelsnaam (wijkt net iets af) ingeschreven staat bij de kvk onder dezelfe branch. Op hun website voeren ze overigens WEL dezelfde handelsnaam als ik.
Hoe pak je dit aan, zonder direct juridische stappen te zetten. Is er een voorbeeld communicatie die ik naar hen kan sturen, bestaat er een mogelijkheid om bijvoorbeeld mijn handelsnaam aan hen over te dragen tegen kosten (overname) of wat zijn de mogelijkheden/rechten en eventuele communicatie templates die beschikbaar zijn...
Graag jullie ideeen :)
Bedankt

Voorbeeld bedrijfsnaam (mij) Naampje
Voorbeeld bedrijfsnaam (ander) Me Naampje (maar online zeggen ze wel Naampje)

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3K
SentWierda
2 jaar geleden
De geringe naamsafwijking doet denken aan de verwarring rond supermarktketen Jumbo en de zanggroep Djumbo. Waarbij Djumbo een promotiestunt bleek van Jumbo.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Frisz
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hi , toevallig bestaat mijn bedrijfsnaam ook voor een band...
hier heb ik geen problemen mee want dit is een totaal andere branche en er zal (neem ik aan) geen verwarring ontstaan tussen mijn onderneming en de bandnaam :P
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@SimonV, en stel als ik met een sommatiebrief een voorstel wil doen aan te bieden om de handelsnaam over te nemen/ te mogen voeren. Kan ik dan ook een voorstel doen voor overname prijs, en waar kan ik dat op baseren. Een eigen idee wat de overname kosten moeten worden?
Zeg 10.000,- dan hebben wij het er niet meer over en schrijf ik mijn bedrijfsnaam alias uit de kvk?

Het beste antwoord

Artikel 5 van de Handelsnaamwet geeft aan:
“Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.”
Als je een handelsnaam hebt, kun je dus optreden tegen andere ondernemers die jouw handelsnaam of een vergelijkbare handelsnaam. Er moet dan wel sprake zijn van verwarringsgevaar.

Wat is verwarringsgevaar?
Verwarringsgevaar houdt in dat een consument denkt dat de twee bedrijven hetzelfde bedrijf zijn, of dat de bedrijven in ieder geval iets met elkaar te maken hebben (terwijl dit niet zo is).
Om vast te stellen of er mogelijk sprake is van verwarringsgevaar, wordt onder andere gekeken naar:
• de aard van de ondernemingen (welke diensten of producten bieden zij aan?);
• de locaties van de ondernemingen;
• het relevante publiek (wat voor klanten hebben de ondernemingen?)

Welke stappen kan ik nemen?

Stap 1
Wanneer er sprake is van verwarringsgevaar dan kun je de andere ondernemer een brief schrijven waarin je sommeert om te stoppen met het gebruik van jouw handelsnaam. Over het algemeen wordt een termijn geboden waarbinnen de onderneming de handelsnaam kan verwijderen.

Stap 2
Geeft de ondernemer geen gehoor aan jouw sommatie, dan doe je er goed aan een tweede brief te schrijven. Herinner de ondernemer aan jouw eerdere brief en geef aan dat, wanneer de ondernemer niet voldoet aan de sommatie, jij een jurist of advocaat zal inschakelen.

Stap 3
Wanneer de ondernemer niet reageert op jouw eerdere brieven (of niet mee wil werken), dan doe je er goed aan juridisch advies in te winnen om te zien wat in jouw situatie de beste aanpak is.
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vraagstelling, nog aangevuld met de suggestie dat vraagsteller de naam alsnog zou kunnen verkopen, maakt aannemelijk dat de “additionele” handelsnaam nog niet echt gebruikt werd. Dat leidt tot een verrassend (ander) antwoord.

In zo’n (denkbare) situatie heeft de vraagsteller namelijk helemaal geen poot om op te staan!

“Voor handelsnamen bestaat niet een register zoals het Benelux merkregister. Uiteraard kunnen handelsnamen ingeschreven worden in het Handelsregister (KvK), echter dit levert niet het recht op de handelsnaam op. De stelling dat een handelsnaam eigendom is van een partij omdat deze vermeld staat in het Handelsregister is dus onjuist. Ook doet het er hierbij niet toe welk bedrijf de handelsnaam eerder had ingeschreven bij het Handelsregister.
Het recht op een handelsnaam ontstaat door het voeren van de handelsnaam, dus daadwerkelijk een bedrijf uitoefenen onder die naam. Dit doe je bijvoorbeeld door jouw handelsnaam te vermelden op jouw briefpapier, facturen en visitekaartjes.
Het kan dus best zo zijn dat iemand een bedrijfsnaam jaren eerder heeft ingeschreven in het Handelsregister dan een andere partij en toch heeft de laatste partij het handelsnaamrecht.”

Aldus de eerste bron,
https://www.doorkees.nl/blog/iemand-gebruikt-dezelfde-bedrijfsnaam-als-jij-wat-nu.html

De tweede bron wijst hier ook meteen op in de 3e voorwaarde.
https://www.charlotteslaw.nl/handelsnaamrecht-in-het-kort/

En de derde bron, het BOIP, vermeldt het ook duidelijk:
“Hoe lang geldig?
Een handelsnaam is geldig, zolang deze aantoonbaar wordt gebruikt. Als hij niet meer wordt gebruikt, komt het recht op de handelsnaam te vervallen.”
https://www.boip.int/nl/ondernemers/intellectuele-eigendom/handelsnaamrecht

Over de mogelijke verkoop van de handelsnaam hoeven we het dan niet eens meer verder te hebben.
"De stelling dat een handelsnaam eigendom is van een partij omdat deze vermeld staat in het Handelsregister is dus onjuist." (Eerste bron).
.
Tenslotte, het feit dat de KvK in 2020 in dezelfde branche een vrijwel identieke handelsnaam heeft ingeschreven, is een verdere duidelijke aanwijzing dat de in 2010 bij de aanvraag van vraagsteller opgegeven “additionele handelsnaam” voor de KvK ook allang betekenisloos geworden is.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Dit antwoord lijkt plausibel.
De vraag is of het andere bedrijf recent een handelsnaamonderzoek heeft laten doen door de KvK en of de bewuste naam uit 2010 toen boven water is gekomen.
SimonV
2 jaar geleden
In de vraag: “als bedrijf zelfde handelsnaam VOERT”. Dat betekent voor mij actief gebruik.
Dat de handelsnaam nog niet echt gebruikt werd, werd mij dus niet duidelijk. Als dat zo is, heb je gelijk: dat las ik ook in de door mij genoemde bronnen.