Heb ik een vergunning o.i.d. nodig als ik brownies wil verkopen aan de horeca voor een goed doel?

Ik denk eraan om mijn vegan brownies aan te bieden aan een restaurant bij mij in de buurt omdat zij niks veganistisch op de zoet lijst hebben staan. Ze hebben wel vegan opties op de lunch en diner kaart dus ik denk dat ze er misschien wel voor open staan. En ik zou dit graag willen doen voor een non-profit organisatie voor dieren. Dus ik vroeg mij af, omdat ik er zelf niks aan wil verdienen maar er wel geld voor wil vragen, of ik dan iets van een vergunning nodig heb?

Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Inekez1
3 jaar geleden
Vraag eerst maar eens bij dat restaurant of ze jouw brownies wel willen verkopen. Over het algemeen zullen restaurants alleen producten afnemen en verkopen van professionele leveranciers en niet van particulieren (of startende zzp-ers).

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk moet je bij de gemeente melden dat je een bedrijf aan huis begint. Onderzoek of jouw plannen passen binnen het bestemmingsplan van je gemeente en de regels rondom het verbouwen van je woning. De gemeente kan helpen met het aanvragen van een omgevingsvergunning, wijziging van het bestemmingsplan of een onttrekkingsvergunning. Als je levensmiddelen produceert, verwerkt of verkoopt moet je inschrijven in een register van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Daarnaast moet je aan de HACCP-regelgeving voldoen. Daarin staat hoe je duidelijk onderscheid maakt tussen levensmiddelen voor de catering en levensmiddelen voor jezelf. Ook beschrijf het waar je werkruimte aan moet voldoen.

Heb je al nagedacht over de bezorging? Zorg dan dat je vervoermiddel te allen tijde schoon is. Verwarmende etenswaren moeten op minimaal 60 C° blijven voor afgifte. Gekoelde waren op maximaal 7 C°. Contactmaterialen, zoals verpakkingsmiddelen, moeten geschikt zijn voor het bewaren van voedsel en mogen geen bedreiging zijn voor de voedselveiligheid.