Is het beter om in de crisistijd een nieuw bedrijf te starten of is het beter om te wachten tot de markt weer iets aantrekt

Het is in de crisis moeilijk aan klanten te komen en de vaste kosten zijn toch wel hoog bij de start

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je kan het bedrijf klein starten; Op eigen middelen je klantenkring opbouwen, bv terwijl je 20 uur in de week een baan hebt bij een ander bedrijf. Zodra je bedrijf een positie opbouwt kan je dan groeien & eventueel je baan opgeven.

Op het moment dat de economie dan echt aantrekt en bedrijven weer gaan investeren heb je alles op orde en kan je meteen grotere opdrachten aan gaan nemen.

Uiteraard is het zo dat als je vooral voor partikulieren werk verricht je nu ook er volledig voor kan gaan. De particulier heeft over het algemeen niet minder te besteden dan voor het begin van de crisis (Vanochtend nog op de radio: Koopkracht is in nederland zelfs hoger dan 3 jaar geleden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan wat je graag wilt starten, maar je kunt mogelijk beter beginnen als de markt weer iets aantrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van veel zaken:
- Hoeveel waarde hecht jij aan zekerheid?
- Weet je al precies wat voor bedrijf je wilt starten?
- Hoe lang heb je nodig om dit op te zetten?
- Hoe belangrijk zijn inkomsten voor je?
- Welke kosten doel jij op?
- Heb jij je doelgroep al bepaald?
- Ben je helemaal klaar voor de start of moet je nog dingen onderzoeken, bedenken, opzetten die je vooraf kunt doen?

Zo maar wat vragen waarvan het antwoord meespeelt bij het bepalen van jouw antwoord.

Als je nog veel moet doen/ondernemen voordat je werkelijk kunt starten, zou ik niet wachten. Dan ben je net te laat want dan zijn de mensen die al gestart zijn je voor bij het binnenhalen van die klanten!

Succes!