Als je een passie hebt. Heb je daar alles voor over. Maar hoe wordt je nu de beste in je vak en komen de mensen naar jou toe ipv andersom?

Het is moeilijk om de beste te zijn in alles van je vak. Ik denk dat een niche in je vak moet zoeken dat bij je past en er daarna alles van weten, dan zou je specialist kunnen worden in een deelgebied. Maar hoe creeer je dan vraag? Door bekend te maken wat je kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

BLIJF JEZELF ONTWIKKELEN!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste in je vak worden doe je door veel tijd eraan te besteden. Lees "Outliers" van Malcolm Gladwell. Zijn theorie: om succesvol te worden, in wat dan ook, moet je er minstens 10.000 uur aan besteden. Bijvoorbeeld: 10.000 uur gitaarspelen, 10.000 uur zwemmen, 10.000 uur voordrachten houden, ...
Dan heb je zeker succes, talent alleen is niet genoeg.
En dan moet je jezelf nog profileren, door te "adverteren".
Het is wel moeilijk advies geven als je niet precies aangeeft wat jij voor ogen hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste in je vak wordt door veel te leren en er heel hard voor te werken.
Je zult toch eerst aan mensen kenbaar moeten laten maken dat jij er bent met jou vak ,het is dan belangrijk dat je het beste kwaliteit levert,en dan zullen de mensen erover gaan praten (reclame mond op mond) en na een tijdje zullen er mensen naar jou toe komen .
Dus hard werken en veel geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast veel hard werken, en er heel veel mee bezig zijn, is het ook belangrijk dat je veel doorzettingsvermogen hebt. Bij elke teleurstelling gewoon in jezelf blijft geloven en door blijft gaan. Altijd een plan B hebben. Maar toch ook realistisch blijven en met beide voetjes op de grond blijven staan. Daarnaast is netwerken heel erg belangrijk. Overal waar je komt, en bij wie je ook komt, moet je met je vak bezig zijn. Verder is het heel erg belangrijk dat je een persoon bent die positief in het leven staat, respect voor anderen heeft, anderen nooit verwijten toegooit of veroordeelt. Mensen gaan mond op mond reclame maken, wanneer ze door iemand geholpen worden die ze het gevoel geven dat de klant op de 1e plaats komt ipv zichzelf.
De presentatie is belangrijker dan het product, al is het natuurlijk logisch om kwaliteit te leveren.
Oh ja, en ben maar niet bang voor een eventuele overspannenheid of een burn-out. Want die horen er ook soms bij, en komen en gaan als ze daar zin in hebben.

Mijn man is al van jongs af aan bezig met film. Heeft in 10 jaar zijn eigen speelfilm gemaakt (alleen met vrijwilligers, en zonder geld), en nu is hij al 3 jaar bezig om hier in eindhoven een heuse filmcultuur neer te zetten (anders dan de pathe of plaza futura). De laatste jaren is hij al redelijk in het nieuws geweest. Mijn man heeft altijd een visie gehad, een geloof en vertrouwen in zichzelf gehad. Hij werkt 80 uur in de week, maakt vaak dagen van 16 uur achter elkaar, als het niet meer is. Hij neemt het mee naar huis, gaat er mee naar bed, en staat er mee op. Ziek zijn mag er bijna niet bij zijn.

Hij heeft een opleiding gedaan in het sociaal culturele en maatschappelijke werk waardoor hij nu competenties heeft om goed met mensen om te gaan. En daarmee is het nog lang niet klaar! Alle boeken die er maar zijn op het gebied van je vakgebied, allerlei cursussen op het gebied van leren zakelijk te zijn, een horeca bedienen, BHV en ehbo heeft hij ondernomen. Alles wat op zijn pad komt dat helpt om een goede ondernemer te zijn neemt hij aan. Het kost enorm veel energie en geld. Maar ja, als je wat wil bereiken, dan moet je wel. De investering is enorm groot, en dat moet je echt willen. Een ondernemer die passie heeft, doet het voor de passie, en niet voor het geld, al is dat natuurlijk wel belangrijk om in leven te blijven. Maar als je het goed doet, komt dat op een gegeven moment allemaal vanzelf. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te zorgen dat mensen naar je toe komen, moet je laten zien wat je kan en ook leren om heel goed te luisteren. Dus behalve specialist moet je ook de best mogelijke adviseur worden die er bestaat over jouw vakgebied, en dat wil dus zeggen dat je heel veel oog moet hebben voor de behoeften van jouw klanten. En dat je ook de toekomst-ontwikkelingen in jouw vakgebied in de gaten moet houden om te voorzien waar het 'gat in de markt' gaat komen, zodat je daar vast op in kunt spelen.

Als je slecht bent in het adviseur-deel van je specialisme, kun je ook bij een bedrijf gaan werken dat die hele rompslomp voor je overneemt en jou lekker aan je inhoudelijke werk laat. Maar dan heb je zelf weinig te kiezen over hoe je je kennis toepast.