Waarom zijn de patatkramen tegenwoordig voor een groot deel in handen van Chinezen en Koreanen?

De patatkraam (winkel), een typisch nederlandse winkel met een typisch nederlands produkt. Waar ik ook kom, je ziet tegenwoordig dat de meeste van deze winkels worden gerund door Chinezen en Koreanen. Heb er ook helemaal geen probleem mee, maar vraag me af waarom hun deze tak van de horeca hebben overgenomen en er steeds minder Nederlanders zijn die dit doen.
Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat dit, behalve wat Loenie al zegt over de minder goed lopende 'traditionele' (Chinees-Indische) restaurants ook te maken heeft met cultuur. Patatkramen lopen erg goed, maar het lijkt me geen toeval dat juist Chinezen en Koreanen in die markt springen, en minder Nederlanders of bijvoorbeeld Polen.

Blijkbaar is er onder Chinezen en Koreanen een bovengemiddelde entrepeneursgeest, of in ieder geval onder de Chinezen en Koreanen die naar Nederland zijn gekomen. Onder die groep zijn er héél veel zelfstandig ondernemers, en dan weer bovengemiddeld vaak in de horeca.

Daarbij wordt er over het algemeen niet speciaal waarde aan gehecht om specifiek gerechten uit het land/gebied van herkomst te maken. Dat is vanaf het begin dat deze groepen naar Nederland kwamen al zo: in een Chin. Ind. afhaaltent haal je natuurlijk ook al van oudsher geen echt Chinees eten.

De eigenaars van deze restaurants hebben destijds heel slim bekeken dat echt Chinees eten voor de Nederlanders wat al te vreemd zou zijn, en hebben dus gekozen voor maaltijden die vaker te maken hebben met de Nederlands-Indische rijsttafel dan met bijvoorbeeld de Kantonese keuken. Daarbij zeg ik bewust 'Nederlands-Indisch' en niet 'Indonesisch': de rijsttafel zoals wij die kennen, is een goeddeels Nederlands fenomeen, zo aten de Nederlanders in het toenmalige Nederlands Indië.

Nu de Chin. Ind. restaurants op hun retour zijn, gebruiken de ondernemers eigenlijk dezelfde strategie als destijds: ze springen in een markt waar ze eten serveren dat er bij Nederlanders in gaat als zoete koek, aangevuld met een oosters tintje. En voor zover ik kan zien, is het weer net zo succesvol als de Chin. Ind.'s destijds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig antwoord +1

Andere antwoorden (2)

Door de komst van allerlei nieuwe betaalbare eettentjes de afgelopen jaren, is het een beetje gedaan met de Chinese restaurants. Behalve het afhalen op de zon- en feestdagen, gaan mensen nauwelijks nog naar een Chinees restaurant.

Deze ontwikkeling heeft er voor gezorgd dat veel Chinezen hebben gekozen om hun restaurant te sluiten en een cafetaria te beginnen. Overigens vaak wel met Chineze gerechten erbij. Dit scheelt ze personeels- en bedrijfskosten.

Een ander deel van de Chinezen zijn over gegaan op het wokken. De welbekende wokrestaurants schieten als paddestoelen uit de grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt omdat een frituur makkelijk te starten, meestal kun je al met man en vrouw een frituur runnen. Een restaurant daarin tegen heb je al personeel nodig en een groot startkapitaal.

Het is tegenwoordig ook erg moeilijk om nu een chinees restaurant neer te plaatsen. Aangezien bijna elke dorp al eentje heeft en daar moeilijk tegen te concurreren is. En men gaat tegenwoordig ook niet meer elke dag naar een restaurant soms 1x per 2 weken of voor de meer welvarende mensen 1x per week. (Je ziet nu trouwens ook restaurants verdwijnen doordat de wok restaurants gewoon de meeste klanten trekken, als afhaalchinees in de buurt heb je dan geen schijn van kans en zul je op een gegeven moment weg moeten gaan.

Daartegenover gaat men wel vaker per week naar de frituur en dus maakt het niet zo heel erg veel als er meerdere per dorp staan.

Dus waarom zijn er nou meer chinees-frituren eigenlijk?
- Makkelijk om te starten geen grote investering
- Nauwelijks personeel nodig
- En er zijn ook al teveel Chinees restaurants.