Wat verdient een schrijver aan de verkoop van zijn of haar boeken?

Stel een boek ligt voor €19,95 in de boekhandel of is hiervoor online te bestellen. Welke 'tussenstations' pikken allemaal een graantje mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Telkens hij een exemplaar verkoopt, krijgt een auteur een bepaald percentage van de verkoopprijs (exclusief taksen). Dit zijn de zogenaamde auteursrechten. Welk percentage hij per boek krijgt, is contractueel bepaald en varieert naargelang de uitgever: in theorie bedraagt het 10% voor een roman, 5% voor een kunstboek, dat normaliter duurder is.
Een financieel onafhankelijke uitgever zal een drempel van minimaal 8% auteursrechten hanteren, terwijl een bescheiden uitgever – precies omdat hij klein is en dus niet veel geld kan uitgeven – tot 3% of minder kan dalen. Volgens de best practices in de uitgeverswereld nemen de rechten evenredig toe met de verkoopcijfers: de auteur ontvangt tussen 8 en 10% voor 10.000 tot 15.000 verkochten exemplaren, vervolgens 12% en 14%.
13 jaar geleden
Een schrijver verdiend niet zoveel per verkocht boek.
Dat bedrag gaat pas een beetje lopen als er vele verkocht worden.
De tussenstations die mee pikken zijn de schrijver, de uitgever, redactie, vertaler, illustrator, productiemedewerkers, vormgever, drukker, binder, distrubutie en de boekenwinkel zelf.

Als het de bedoeling is, dat je zelf een boek gaat uitbrengen, is mijn tip doe dit niet via een uitgever.
Maar ga zelf een drukkerij opzoeken die jou aan jou wensen wilt voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens onderstaande link tussen de 12% en 15 %. ik meen wel eens gelezen te hebben dat 10 % ook een gebruikelijk percentage is.