Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zou een beknopte bedrijfsadministratie eruit kunnen zien?

Voor mijn fictieve bedrijfsplan moet ik opdrachten maken en nu is de vraag: "Beschrijf beknopt hoe je bedrijfsadministratie eruit gaat zien."

Nu vraag ik mij af wat ze hier mee kunnen bedoelen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een beknopte bedrijfsadministratie moet in ieder geval deze basisgegevens bevatten:

Grootboekadministratie
Een grootboekadministratie bestaat uit een aantal “verzamelmappen” waarin u de inkomsten en uitgaven onderbrengt in kostenposten zoals bijvoorbeeld: geleverde producten, bankrekeningen, autokosten, telefoonkosten, ontvangen btw, betaalde btw etc. Al deze onderwerpen krijgen een nummer, een zogenaamd grootboekrekeningnummer. Het grootboek is eigenlijk de schil om de gehele boekhouding.

Debiteuren en crediteurenadministratie
Hierin staan de facturen van uw klanten en uw leveranciers gespecificeerd met bedragen, openstaande posten, btw etc. Deze gegevens zijn afkomstig van uw in- en verkoopadministratie.

In- en verkoopadministratie
De in- en verkoopadministratie bestaat uit het inboeken van uw verkoopfacturen en inkoopfacturen op grootboekrekeningen. In een boekhoudpakket worden verkoopfacturen vrijwel altijd automatisch doorgeboekt bij het aanmaken van de facturen. Inkoopfacturen boekt u handmatig in het systeem.


Indien van toepassing: voorraadadministratie
Indien u werkt met inkoop en verkoop van goederen zult u minstens één keer per jaar moeten inventariseren en de voorraad en de waarde daarvan vermelden in de boekhouding. U kunt ook een geautomatiseerde voorraadadministratie bijhouden in sommige boekhoudpakketten. Dit is eigenlijk alleen interessant als u veel inkoopt en verkoopt.


Indien van toepassing: loonadministratie
Dit is alleen van toepassing wanneer u personeel in dienst heeft.
(Lees meer...)
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! Ik ga hier mee aan de slag.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding