Hoe kan een bedrijf jarenlang een negatieve "free cash flow" hebben?

Netflix heeft al jarenlang een negatieve "free cash flow". Nu weet ik niet precies wat precies wordt bedoeld met de "free cash flow", maar het komt op mij over als "contanten die uit de geldkist worden betaald" - waarbij die geldkist natuurlijk een gewone rekening courant kan zijn.

(Klopt deze interpretatie van het anglosaxische begrip "free cash flow"?)

Indien het bovenstaande klopt - hoe is het mogelijk dat een bedrijf jarenlang een negatieve "free cash flow" heeft en toch floreert - dat wil zeggen, groeit, blijft bestaan, en een steeds stijgende aandelenkoers heeft? Waar komt al dat uitgegeven geld vandaan?

7 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Vrije kasstroom – Free cash flow. De waarde van een bedrijf wordt berekend door toekomstige vrije kasstromen te verdisconteren met de kosten van het gebruikte kapitaal. Een enkele blik op nettowinst vertelt niet het hele verhaal van de mogelijke waarde van een onderneming.

http://www.sketchcorporatefinance.nl/vrije-kasstroom-free-cash-flow/

Dat uitgegeven geld komt dus uit de aandelen (of beter gezegd uit de portemonnee van de aandeelhouders)

Zij geloven dat het bedrijf in de toekomst (veel) geld op gaat leveren en investeren hun geld.
Zolang ze dat blijven doen is het voor het bedrijf geen enkel probleem om geen winst te maken.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik begrijp het nog steeds niet (die min is vanzelfsprekend niet van mij). Hoe kan een bedrijf geld krijgen van aandeelhouders? Dat kan toch alleen bij het uitgeven van nieuwe aandelen? En dat doet Netflix toch niet meer? In concreto: ik heb ooit een aantal aandelen Netflix gekocht voor $3.31. Maar dat geld heb ik niet aan Netflix betaald, maar aan de vorige eigenaar van die aandelen. Dus Netflix merkt niets van het feit dat ik die aandelen heb gekocht. Misschien heeft die vorige eigenaar de aandelen direct van Netflix gekocht (bij de IPO). Laat hij er $1.00 voor hebben betaald - dan heeft Netflix dus op dat moment van hem $1.00 per aandeel gekregen. Maar daarna dus helemaal niets meer. Niet van die vorige eigenaar, niet van mij - en ook niet aan jou, als ik mijn aandelen nu aan jou zou verkopen. Of mis ik nu iets?
Een positieve Free Cash Flow duidt op voldoende kasgenererend vermogen van de
operationele activiteiten en dus een geringe kans op liquiditeitsmoeilijkheden.

Een negatieve Free Cash Flow betekent dat de onderneming externe middelen moet aantrekken om de continuïteit te kunnen waarborgen. Hierdoor kunnen liquiditeit en solvabiliteit onder druk komen te staan.

file:///C:/Users/marcel/Downloads/mt20040108a.PDF

Een negatieve cashflow betekent simpelweg dat er meer geld de onderneming uitgaat dan dat er binnenkomt, en dat kan aanzienlijke gevolgen hebben. Het is niet anders dan bij een gezin dat meer uitgeeft dan het binnenkrijgt. Dat zorgt ervoor dat er geleend moet worden om aan de verplichtingen te kunnen voldoen.
https://www.graydon.nl/wiki/cashflow#fc-359

Een negatieve cash flow kan dan ontstaan door leningen.