Kun je bedrijfskosten gemaakt in 2015 aftrekken in 2016?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Waarom heb je ze niet in 2015 opgevoerd?

Antwoorden (1)

Ervanuitgaand dat je een "gewone" ondernemer bent: ja. Het komt in elke onderneming voor dat je in het begin van het nieuwe jaar nog nagekomen nota's ontvangt met kosten van het jaar daarvoor, al zal dat normaal gesproken niet verder gaan dan het laatste kwartaal van het vorig jaar.

Overigens is het een goed boekhoudkundig gebruik om voor verwachte kosten een (realistische) reservering op te nemen in het oude jaar. Daardoor komen de kosten zo veel mogelijk in het jaar terecht waarop ze betrekking hebben.

Stel dat je eind 2016 nog geen nota hebt gehad over de leasekosten van december 2016. Dan kun je in december boeken:
4 Leasekosten...
1 Aan nog te verwachten facturen...
Komt de nota, in het nieuwe boekjaar 2017, dan wordt de boeking
1 Nog te verwachten facturen...
(Aan?) 4 Leasekosten
1 BTW
1 Aan crediteuren
De balansrekening Nog te verwachten facturen is dan weer leeg, een eventueel kostenverschil zit dan in het nieuwe jaar. Zo'n balansrekening is natuurlijk een controlepunt voor accountants.

Sommige bedrijven sturen een brief naar hun leveranciers dat ze na een bepaalde datum geen nota's meer "kunnen" boeken. Ze bedoelen "willen" maar dat komt niet zo klantvriendelijk over.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb je geen reservering gemaakt en komen er toch nota's voor kosten van 2015 binnen nadat dat jaar is afgesloten, dan zit er natuurlijk niets anders op dan ze in 2016 te boeken. Boekhoudkundig niet fraai (want de kosten zitten dan in het verkeerde jaar) maar het is dan niet anders.
Computoon