Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bepaal ik of in ondernemer ben voor de belasting terwijl ik maar 1 of meer opdrachtgevers heb?

Ik lees op de site van de belastingdienst dat het aantal opdrachtgevers een criterium kan zijn om te bepalen of in voor de belastingdienst ondernemer ben. Ik ben van plan als ZZP te starten, maar vanwege de aard van mijn werkzaamheden, zullen mijn opdrachten per stuk tussen 4 en 12 maanden kunnen duren. Er zit wel een duidelijk begin en eind aan mijn opdrachten en ik verwacht hier prima flinke omzet uit te halen. Maar waarschijnlijk zal ik slechts 1 of 2 opdrachtgevers per jaar hebben. De belastingdienst geeft geen normaantal, maar ik heb wel eens gehoord dat 4 een minimum zou zijn...

Hoe kom ik er achter of ik voor de belastingdienst wel of geen ondernemer ga zijn als ik 1 of 2 opdrachtgevers per jaar heb? De site vd belastingdienst en ook het handboek ondernemen geven hiervoor geen uitsluitsel.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Inekez1
7 jaar geleden
Bel de belastingtelefoon.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Met het wegvallen van de VAR verklaring is dit inderdaad een stuk lastiger geworden.

Waar het de Belastingdienst om draait is dat je geen verkapte werknemer bent. Een groot aspect daarbij waarop gelet wordt is de gezagsverhouding. Ben je vrij om de opdracht naar eigen inzicht in te vullen, of moet je werken volgens vaste kaders, en staat er iemand boven je die zegt wat je moet doen.