Hoe bepaal ik of in ondernemer ben voor de belasting terwijl ik maar 1 of meer opdrachtgevers heb?

Ik lees op de site van de belastingdienst dat het aantal opdrachtgevers een criterium kan zijn om te bepalen of in voor de belastingdienst ondernemer ben. Ik ben van plan als ZZP te starten, maar vanwege de aard van mijn werkzaamheden, zullen mijn opdrachten per stuk tussen 4 en 12 maanden kunnen duren. Er zit wel een duidelijk begin en eind aan mijn opdrachten en ik verwacht hier prima flinke omzet uit te halen. Maar waarschijnlijk zal ik slechts 1 of 2 opdrachtgevers per jaar hebben. De belastingdienst geeft geen normaantal, maar ik heb wel eens gehoord dat 4 een minimum zou zijn...

Hoe kom ik er achter of ik voor de belastingdienst wel of geen ondernemer ga zijn als ik 1 of 2 opdrachtgevers per jaar heb? De site vd belastingdienst en ook het handboek ondernemen geven hiervoor geen uitsluitsel.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Inekez1
7 jaar geleden
Bel de belastingtelefoon.

Antwoorden (1)

Met het wegvallen van de VAR verklaring is dit inderdaad een stuk lastiger geworden.

Waar het de Belastingdienst om draait is dat je geen verkapte werknemer bent. Een groot aspect daarbij waarop gelet wordt is de gezagsverhouding. Ben je vrij om de opdracht naar eigen inzicht in te vullen, of moet je werken volgens vaste kaders, en staat er iemand boven je die zegt wat je moet doen.

Denk bijvoorbeeld aan een ZZP in de bouw, komt die binnen, pakt het gereedschap van de opdrachtgever en metselt die dag een muurtje welke de opdrachtgever aangeeft, of komt hij met gereedschap en al binnen en heeft voor een bepaalde eindtermijn het geheel gemetseld. De eerste wordt misschien betaald per uur, de 2e per opdracht. De eerste lijkt dan ook meer op een verkapte arbeidsrelatie, waar, als de Belastingdienst dit (achteraf) bepaald, ook loonheffing door de opdrachtgever moet worden ingehouden en afgedragen.

Ook bij 1 opdrachtgever kun je best zelfstandig ondernemer zijn. Als jij bijvoorbeeld websitebouwer bent, geeft de opdrachtgever je wel richtlijnen maar zal niet bepalen hoe en wanneer je dat doet, ook al duurt de opdracht een jaar. Bij meerdere opdrachtgevers wordt natuurlijk het steeds makkelijker om te bewijzen dat je ZZP er bent en geen werknemer.

Het beste kun je dan werken na overleg van een modelovereenkomst, zie daarvoor de bron.