Doe ik de boekhouding op de juiste manier?

Hallo,

Een paar dagen geleden ben ik een vriend aan het helpen die net begonnen is met zijn eigen bedrijfje. Ik doe tijdelijk zijn boekhouding. Gezien het lang geleden is dat ik in de administratie heb gewerkt vroeg ik me af of het volgende juist is:

Ik zet alle verkoop- en inkoopfacturen in de verkoop- en inkoopboek, wanneer ik een bankschrift heb waarbij een bedrag staat vermeld dan plaats ik de desbetreffende factuur achter de bankafschrift in het bankboek, met als gevolg dat mijn verkoop- en inkoopboeken geen facturen meer bevatten etc.

is dit juist of moet dit op een andere manier?

Hartelijk dank.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is niet handig en ook niet nodig om de betaalde in- en verkoopfacturen te "lichten" en ze bij het bankafschrift te bewaren. Dan bevatten in- en verkoopboek niet alle facturen meer.

Het lijkt erop dat je nu alles met de hand doet. Als dat zo is, zou je de facturen allemaal in de mappen kunnen laten zitten en erop vermelden wanneer en hoe ze betaald zijn.

Als het aantal facturen toeneemt, zul je toch aan een boekhoudpakket moeten gaan denken of Excel moeten gaan inzetten. Je zult namelijk o.a. ook per debiteur willen weten welke facturen hij nog niet betaald heeft, om 'm te kunnen aanmanen. Dan is het lastig om steeds te bladeren in een map waarin de verkoopfacturen (zoals het hoort) op hun doorlopende nummer staan. i.p.v. op debiteur.

Verder wordt het lastig om straks het balansbedrag van debiteuren en crediteuren vast te stellen als je alleen de mappen als hulpmiddel hebt. Ook dan moet je bladeren en alle facturen die zijn betaald niet meenemen in het saldo.

Toegevoegd na 11 uur:
Nog een tip voor een ouderwetse handmatige administratie: van alle verkoopfacturen nog een kopie maken en in een ordner doen op volgorde van vervaldatum (de datum dat de nota betaald had moeten worden dus). Als de nota betaald wordt, gooi je het exemplaar uit DIE map weg. Dagelijks open je de map. Zitten er nog nota's in in met een vervaldatum die VOOR de kalenderdatum ligt, dan is de desbetreffende debiteur te laat met betalen en kan hij worden gemaand.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor uw antwoord.