Waarom worden mensen die op een dagbesteding werken goedkoop betaald?

Ik heb het wel eens aan begeleidingen gevraagt en die zeggen over dat je wel geld krijgt en een uitkering enzo.. maar hoe zit dit precies? Want bij een vrijbedrijf word het personeel wel veel betaald en niet goed koop zeg maar.. Iemand hier die het duidelijk kan uitlegen over de uitkering en de salares en hoe dit zit in de toekomst. Ik snap het niet helemaal.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Mensen die werken bij de dagbesteding ontvangen gewoon een salaris via een cao. Misschien werkt de medewerker maar een paar uur het heeft dus geen volledige baan.
Computoon
7 jaar geleden
Je bent volgens mij in de war met de sociale werkvoorziening. Daar ontvangen medewerkers een salaris voor productieve arbeid.
Als je daartoe niet in staat bent, is er onder voorwaarden de dagbesteding. De mensen die daarin werken, hebben een uitkering. Wajong of een andere.
ronron1212
7 jaar geleden
@Computoon dagbesteding wordt begeleid door mensen die een opleiding hebben gehad.
het is bedoeld voor mensen die Kinderen en jongeren tussen 4 en 18 jaar met een zorgvraag.
Iedereen vanaf 18 jaar met een zorgvraag. Dit kan o.a. inhouden:
jongeren die zijn vrijgesteld van onderwijsplicht;
mensen met een laag IQ of met bijkomende problematiek zoals autisme of gedragsproblemen;
mensen die voor langere tijd buiten het reguliere arbeidsproces hebben gestaan en willen re-integreren;
ouderen.
Computoon
7 jaar geleden
Uiteraard krijgen de begeleiders een salaris. Ik heb het echter over de mensen die gebruik maken van de dienstverlening die een dagbesteding biedt.
De leerlingen op school krijgen ook geen salaris, de leerkrachten wel...
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is ook het verschil bedoeld hij de begeleiding of de gene die gebruik maken van dagbesteding.
Computoon
7 jaar geleden
Dat wirdt niet bedoeld in de vraag. Vraagsteller vergelijkt in de toelichting op de vraagt het geld dat een deelnemer aan de dagbesteding krijgt met het hogere loon dat iemand verdient die werkt in een vrij bedrijf (een "gewone onderneming" dus). Ze vergelijkt dus niet het salaris van een begeleider in de dagbesteding met het bedrag wat ze zelf krijgt.
ronron1212
7 jaar geleden
Bij dagbesteding verdienen mensen geen geld hooguit een vrijwilligers vergoeding. Bij een sociale werkplaats verdienen ze wel geld.
Computoon
7 jaar geleden
De mensen op een dagbesteding hebben een uitkering, Wajong, WIA of WAO bijvoorbeeld. Zie mijn eerste reactie. Van een vrijwilligersvergoeding alleen kan niemand leven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het antwoord van Erna55 heb ik als beste gekozen! Het is duidelijk omschreven. Dat van Kalei minder

Het beste antwoord

Mensen die op een dagbesteding werken kunnen niet deelnemen aan het "gewone" arbeidsproces.
Soms hebben ze een verstandelijke beperking, een psychiatrische aandoening of beiden.
Ze krijgen dan een uitkering, vaak Wajong of WAO.

Vanwege hun beperking hebben ze veel begeleiding nodig en is het werktempo lager dan op " gewone" werkplaatsen.
Om die reden kan er geen uursalaris uitbetaald worden.

Er zijn werkplaatsen die werk aannemen en daar stuksprijs voor ontvangen. Hetzelfde werk en dezelfde beloning als iemand die dit werk thuis doet.
Het gaan dan om dingen als dozen vouwen, kralen voor insektengordijnen rijgen, vullen van distributiezakjes etc.
De opdrachtgever betaald dan tussen de 2 en 5 cent per stuk.

Het kan zijn die iemand in zijn eigen tempo hard werkt en 20 dozen in een ochtend vouwt.
Dan zou hij 1 euro verdiend hebben voor de baas, de dagbesteding.
Hier kan soms een kleine vergoeding tegenover gesteld worden, maar het is zeker minder dan een "salaris" .

Wanneer je werkt op de dagbesteding krijg je nog steeds je uitkering.

Voor de toekomst zijn er twee mogelijkheden.
Het kan het zijn dat je je uitkering houdt en op de werkplaats blijft werken.
Het kan zijn dat je dingen leert en minder begeleiding nodig hebt waardoor je op een "gewone" werkplek kunt gaan werken. Dan zul je wel steeds meer salaris ontvangen en steeds minder uitkering.

Toegevoegd na 26 minuten:
Vaak wordt de dag besteding ook wel "werkplaats" genoemd. De clienten gaan naar "hun werkplaats."

Toegevoegd na 30 minuten:
De sociotherapeuten ( en andere begeleiders ) van de dagbesteding krijgen normaal CAO- salaris.
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Mooi geformuleerd. Plus.
ronron1212
7 jaar geleden
@Erna55 wat wordt er bedoeld in de vraag mensen die gebruikmaken van de dagbesteding of de begeleiding. De begeling verdient wel degelijk een gewoon salaris.
ronron1212
7 jaar geleden
Daarnaast is dagbesteding ook nog iets anders dan een sociale werkplaats.
Erna55
7 jaar geleden
Onder reacties heb ik begrepen dat het niet gaat over salaris van de sociotherapeuten.
ronron1212
7 jaar geleden
Zie daar geen reactie van de vraagsteller.
ronron1212
7 jaar geleden
Hoe word je activiteitenbegeleider? Er zijn een heleboel opleidingen op zowel mbo- als hbo-niveau die je opleiden tot activiteitenbegeleider.
Mbo-opleidingen Persoonlijk Begeleider Gehandicaptenzorg
Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen
Pedagogisch Medewerker Jeugdzorg
Sport- en bewegingscoördinator: bewegingsagoog Hbo-opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening
Creatieve Therapie
Maatschappelijk Werk en Dienstverlening
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk over het proces etc..

Andere antwoorden (1)

Omdat dagbesteding geen werk is.
Iemand die werkt krijgt salaris.
Iemand die niet kan werken krijgt een uitkering.

Dagbesteding is voor mensen die niet kunnen werken.
Zodat je toch iets leuks en nuttigs kunt doen.
Je krijgt er niet voor betaald.